Oude foto's

Voor oude fotos van Vlaardingen
earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Oude foto's

Bericht door earthling » 09-12-2012 20:48

Afbeelding
John schreef:Dit is de oude Weeshuissteeg. Boven de ingang van de (voormalige) steeg zit een gevelsteen die herinnert aan het oude weeshuis, ook wel Heilige Geest of gasthuis genoemd.
Globale vertaling van de tekst op de gevelsteen:
Wat ik den armen gaf is, als goede daad, van blijvende waarde; wat ik hield, is mij uit de zak gevloeid.

Afbeelding

Afbeelding
John schreef:Waar is dit (bijna afgebouwd) straatje in Vlaardingen?
Foto van 1929.

Afbeelding
Donald schreef:Hallo John

De Patrimoniumdwarsstraat.
John schreef:Ja, helemaal goed!
Links op het onbebouwde stuk werd later de bakkerij van Nic. Molendijk gebouwd.

Donald schreef:Het is voor de kenner`s weer een steeg. :lol:

ik heb niet te moeilijke gekozen :lol:

Afbeelding
7e Waalsteeg.

Donald schreef:Hallo even gerommelt in de oude schoenendoos kwam deze boven drijven. ;)

Het is maar een vulling van de tijd ik dag zelf dat is een makkie voor John , let is op de dame boven de was en kijk naar de fotograaf. :(

Afbeelding
Rijkesteeg

Donald schreef:Weer een makkie voor de kenner`s , hoewel :o

het is ook weer een steeg. ;)

Afbeelding
Vrouwensteeg

John schreef:Waar was dit in Vlaardingen, en wat is er over te vertellen?

Afbeelding
psvoorop schreef:Typisch de bouwstijl die je veelvuldig tegenkomt in de oostwijk in het gebied tussen Schiedamseweg en Parkweg. In dit gebied liep vroeger de oude water in en uitlaat van de spuikom die vroeger de haven begaanbaar moest houden, uitkomend t.o. de sluis aan de Kortedijk. Vroeger lag hier het buitenverblijf van Ruytenburg, later van Leydengael. Er liep een dijkje langs dit water waarvan we een gedeelte kennen als het hooge laantje/ beukenlaantje in het Hof en de huidige Hoogenlaan waar dit dijkje is afgegraven. Dit gebied kenmerkt zich door de prachtige maar ook veel verzakte huizen in dit gebied omdat de huizen niet onderheid zijn in dit voormalige deel van het buitenweidegebied. Ik zou er dan niet gek van opkijken als deze foto hier mee te maken heeft.
John schreef:Deze lokatie moet meer richting centrum gezocht worden.
Deze woningen zijn gebouwd in 1912.
De aannemer was G.H Hubers uit Dordrecht, de architect was B. Helleman.
vld schreef:Hoek 's Gravendijkplein-Tollenstraat.
John schreef:De straat is genoemd naar de gouverneur-generaal van Nederlands-Indië van 1681 tot 1684.
Donald schreef:Hallo vld mijn compliment. ;)

Je heb een scherpen neus , inderdaad hier een foto het huis staat op het van Gravendijkplein duidelijk

zichtbaar zoals waar is dat. :|

Afbeelding
John schreef:Het is niet het Schravendijkplein, en ook niet de Tollenstraat.
Het complex woningen waren de eerste woningen, die gebouwd werden in het kader van de volkshuisvesting in Vlaardingen.
zwaan schreef:Afgaande op de tip "Gouverneur-Generaal" moet dit dan de Cornelis Speelmanstraat zijn.
Was (is) die niet parallel aan de Hoogstraat ?

En Donald: Als je heel goed kijkt is het huis op de Schravendijkpleinfoto toch anders.
Kijk maar naar de indeling van ramen en deur.
Misschien wel van dezelfde architect, maar NIET het huis van de allereerste foto van deze "Waar is dat" .
John schreef:Inderdaad de Cornelis Speelmanstraat-hoek Afrol. Het eerste bouwproject van Patrimoniums Woningen in 1912.
Voor die tijd "hypermoderne" woningen voor de "gewone" man, met huren van minder dan 3 gulden per week.
Pas rond 1930 kregen deze woningen een WC met een aan- en afvoer, ook werden er in die jaren elektrische leidingen aangelegd.
Als klap op de vuurpijl konden de bewoners ook nog de beschikking krijgen over een aansluiting op de "Radio-Centrale".
De woningen aan de Cornelis Speelmanstraat en de Afrol hebben in 1986 plaats moeten maken voor de parkeergarage Afrol.

Afbeelding


earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 09-12-2012 21:00

Donald schreef:Daar ik jullie van mij de vele onbekende foto`s plaats ik een foto van Sluimer.

een :idea: :idea: :idea:

Deze zeer oude kan ik maar weinig maar voor de kenners wat aanwijzingen geven,

dus veel succes er mee.

Afbeelding
John schreef:Ik denk dat het de brug over de Molensloot is.
Aan het eind van de Werfsteeg, daar waar de paarden werden uitgespannen voor de trekschuit naar Delft.

Donald schreef:Hier voor de kenner`s een makkie. :lol:

Afbeelding
John schreef:Mijn antwoord van zaterdag j.l. was correct, het is inderdaad de Timmersteeg.
Het pand waar de fotograaf op kijkt is een niet meer bestaand pand aan de Havenstraat.
Overigens is de foto nog niet zo oud gezien de verdeelkast links onderaan de foto.

Afbeelding

Donald schreef:even een makkelijke . :lol:

Afbeelding
psvoorop schreef:Vrouwensteeg, naast het eetcafe?
Donald schreef:Inderdaad het is de Vrouwensteeg

Door toeval kwam ik in het bezit van deze voor mij zeer unieke foto.Deze foto is gemaakt voor de heer j. de Hartog te Vlaardingen , herdacht 9 januari deze dag waarop hij voor 50 jaar een koperslagerij en loodgieterij in de Vrouwensteeg vestigde.
John schreef:Vrouwensteeg anno nu met het kunstwerk "Everything Changes and Moves" van Winnie Teschmacher.
Klikkerdeklik



Afbeelding

Donald schreef:Hier een foto archief vlaardingen.

Afbeelding
John schreef:Volgens mijn informatie is het hoge pand op de achtergrond van machinefabriek Houdijk aan de 1e van Leijden Gaelstraat.
De Dwarssteeg is er nog steeds, bij gelegenheid zal ik daar eens een foto van maken.

Donald schreef:Om er een beetje gang in te krijgen hier een zeer oude foto.

Afbeelding
John schreef:Een slop halverwege de Dijksteeg.
Rechts de oude achteruitgang van de Rooms Katholieke Jongensschool.
Daarna zat achter het gedeeltelijk afgebroken muurtje de stalhouderij van van der Knaap.

Donald schreef:Hallo Speurders

Hoe heet deze kerk en aan welke weg staat die..

Niet gelijk als eerste het antwoord geven vele weten dat , maar er zijn die ook een kans moeten hebben

dus John houd je even in. :)

Afbeelding
leonie schreef:Dat is de kerk bij het legerdesheils aan de Magnolia straat.Rotterdamsche weg is geloof ik de ingang dus is het Rotterdamsche weg waar die aan ligt.
Hoe die heet weet ik niet alleen dat het leger des heils er zit of zat.
Heb er zelf een aantal straten achter gewoond tegenover het huidige speeleiland.
Heb nog ergens een foto er van.
leonie schreef:Gevonden

Afbeelding
John schreef:De kerk heet Immanuelkerk.
Aan de Magnoliastraat

flard schreef:Welk stadsgedeelte zie je rechts liggen? De juiste oude naam s.v.p.

Afbeelding
psvoorop schreef:Niet zo'n moeilijke. Het Delftse Veer.
John schreef:Klopt, het Delftseveer.
In de volksmond ook wel de Wedde genoemd. Over de betekenis van Wedde in het Nederlands woordenboek wordt gesproken over een drinkplaats voor vee (paarden). Dat zou best eens kunnen kloppen want op de Delftseveer (Wedde) werden de paarden van de trekschuit naar Delft in-en uit gespannen. Het steegje van de Delftseveer naar de Kortedijk, officieel de Werfsteeg geheten, werd in de volksmond ook wel Scheidsteeg (Schijtsteeg) genoemd. Echte Vlaardingers zeiden echter "Achter Strontenburg"!
flard schreef:Ok, ik bedoelde eigenlijk Wedde, dus John heeft het nog iets beter geraden. Delftse Veer is meen ik alleen het stukje dat je nu ziet op de foto, d.w.z. de afvaartplaats van de Trekschuit naar Delft. Het achterliggende wijkje heette Wedde.
John schreef:Hier is rechts de ingang van de Werfsteeg te zien, vanaf de Kortedijk.

Afbeelding

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 09-12-2012 21:02

Niet alle berichtjes maar wel alle foto's zijn mee.
Helaas stond bij het snelwegtopic van Leonie geen foto meer maar een kruisje dus die heb ik achterwege gelaten.

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 09-12-2012 21:49

earthling schreef:Niet alle berichtjes maar wel alle foto's zijn mee.
Helaas stond bij het snelwegtopic van Leonie geen foto meer maar een kruisje dus die heb ik achterwege gelaten.
Goed werk earthling! :)
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 09-12-2012 21:55

Dankje :)

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 10-12-2012 23:15

Hard gewerkt achter de schermen top.
Ik zal ffe kijken waar ik die heb staan dan plak ik die wel ffe overnieuw.

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 11-12-2012 21:58

ik kan eventueel ook je topic met foto's ophalen als je dat wilt :)

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 11-12-2012 23:29

Afbeelding

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 11-12-2012 23:33

Afbeelding

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 11-12-2012 23:35

Afbeelding

Plaats reactie