de Balder in de Haven

Voor oude fotos van Vlaardingen
Plaats reactie
Gast

de Balder in de Haven

Bericht door Gast » 17-02-2013 12:00

een zeer oud fototje

Afbeelding

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 04-03-2013 15:34

Een aanzienlijk jongere foto is onderstaande. Ik maakte hem een jaar geleden, op 9 maart 2012. De oude zeillogger zelf blijft natuurlijk een 'museumstuk' en ligt dan ook op de juiste plaats aan de bolder.
Ik heb echter al verscheidene recente foto's van deze logger gezien waarin hij voer, dus hij komt af en toe van deze vaste plek los.
De naam van de VL.92 is overigens de Balder. Mogelijk is de typefout in de titel van dit topic aan te passen.


Afbeelding

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 04-03-2013 15:52

Klopt, met de Balder wordt nog weleens gevaren.
Hier ligt hij aan de Oosthavenkade tegenover de Pelmolen.
Foto van 6 juni 2007.

Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 04-03-2013 17:01

Het mooist is natuurlijk als hij echt vaart.
Op flickr heb ik daar een aantal foto's van gezien.
Op deze zelfde plek heb ik wel onlangs een ander prachtig oud schip gefotografeerd, nl. de Oostvogel, een driemaster.
Maar daarover waarschijnlijk in een ander topic later meer.

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 05-03-2013 01:04

Oke, zelfde plaats, ander schip.
Foto van september 2007.

Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 05-03-2013 17:45

Ja, geweldig, die bedoel ik.

Ik zeg altijd,dat bij elke foto een verhaal hoort. Mijn verhaal luidt aldus:


Niet zo heel lang voor de 27ste september van 2012 toen ik mijn foto's schoot van deze driemast klipper, had ik het schip zien liggen aangemeerd langs het Spui bij Nieuw-Beijerland. Aangezien de A29 was afgesloten reed ik met mijn vrouw van Vlaardingen via Spijkenisse naar huis. Het pontje vertrok net voor onze neus, maar ik maakte van de nood een deugd. stapte uit de auto en nam snel wat foto's naar de overkant waar het schip lag. Thuis gekomen werd het een bittere teleurstelling. In de haast had ik er geen erg in, dat mijn camera op 'video' was komen te staan. Dat moet gebeurd zijn toen ik mijn toestel uit het tasje haalde. Stom, want dat was niet de eerste keer, maar wel de eerste keer, dat ik het niet controleerde. De opnames vielen bitter tegen.

Maar ik kreeg al spoedig een herkansing!
Vlak voor wij de Deltabrug opreden, zag ik deze Driemastklipper.
"Volgens mij is dat dezelfde als die bij Nieuw-Beijerland", zei ik tegen mijn vrouw.
Ik reed door naar onze plaats van bestemming, het huis van dochterlief, en liep vandaar terug.
De koffie kwam later wel!

Een praatje met iemand op het dek maakte mij duidelijk, dat de Oostvogel inderdaad ook regelmatig bij Nieuw-Beijerland aanmeert.

Op het internet is verdere informatie in te winnen over deze klipper.

Onderstaande foto maakte ik vanaf het smalle strookje kade naast de Pelmolen. Linksboven wat balkonnetjes van het tot appartementen omgebouwde gebouw. Op de achtergrond de Deltabrug met daarachter uiterst links de spoorbrug. Tussen deze twee bruggen ligt de buitensluis.

Afbeelding

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 10-03-2013 00:50

Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

Plaats reactie