Binnensingel

Voor oude fotos van Vlaardingen
Plaats reactie
Gast

Binnensingel

Bericht door Gast » 28-01-2013 08:44

Ik fietste dagelijk`s daar voorbij in 1958 een pracht plaatje voor het plakboek.

wie herkend de melkboer met zijn wagen of ysboer ? :roll:

Afbeelding

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 11-03-2013 17:20

Hoe de melkboer heet weet ik niet, maar de kiosk is de Sigaren kiosk van A. van der Windt, voor tabak, sigaretten, chocolade enz.
Links de toren van de Nieuwe Kerk. Uiterst links de Villa gebouwd in opdracht van de reder Bastiaan Pot, Gebouwd in 1908.
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 11-03-2013 19:42

Heerlijk die oude plaatjes. Je kunt ze volop vinden op het internet.
Ik weet alleen niet of ik ze zomaar hier neer kan zetten vanwege copyright.

1958
Ik was toen 13. Het volgende jaar verlieten wij Vlaardingen. Dus zo heb ik de Binnensingel nog gekend. Geen idee wie daar de melk rond bracht.
Ik meende die kerk nog te kunnen fotograferen, maar die is foetsieboe.

René
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-05-2013 05:10

Bericht door René » 04-06-2013 02:56

De torenspits is er nog...

monique
Berichten: 415
Lid geworden op: 20-12-2012 15:06

Bericht door monique » 04-06-2013 07:19

die sigarenboer daar werd in de volksmond de drie sneetjes genoemd ..komt om dat daar drie vrouwen werkten .. :wink:

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 04-06-2013 11:58

Nou Monique dat is ook een beetje grof om die man zo te noemen, maar ja bijna iedereen in Vlaardingen had of heeft een bijnaam :)

Ja John, ik zit daar ook wel eens over na te denken, over dat copyright op foto's op internet en ik ben tot de conclusie gekomen dat je alle foto's gewoon kunt kopiëren en elders voor gebruiken. Anders moeten ze het maar niet op internet zetten. Wel ben ik van mening dat je de naam van de maker er bij moet zetten, voorzover die bekend is. Is die niet bekend dan houdt het op en kan je hem gewoon gebruiken. Zelf heb ik eens iemand gehad die mij per e-mail vroeg of zij een foto van mij mocht gebruiken die op internet stond. Dat vond ik toen wel heel netjes. Meestal weten de makers van foto's niet dat anderen hun foto's gebruiken, doodeenvoudig omdat zij dat nooit zien. Dat is ook de reden dat veel fotografen hun foto's in hun portfolio's verkleinen of er een watermerk op zetten, of zelfs hun naam. Dat laatste kan je (als je kwaad wilt) vaak gewoon weg retoucheren of -snijden in Photoshop, maar een foto met weinig pixels of een watermerk is nauwelijks door anderen te gebruiken. Helemaal kwalijk zou zijn als je andermans foto's zou willen verkopen. Dat riekt naar oplichting, maar ik denk dat dit nauwelijks voorkomt.

Of mijn verhaal juridisch klopt weet ik niet, maar het is wel op de praktijk gebaseerd.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 06-06-2013 00:14

Wat mag niet volgens het auteursrecht :

•Hoofdstuk uit een boek overnemen in verslag, website of reader
•Foto van internet halen en op eigen website of blog zetten
•Geluidsopname maken van een concert
•Je naam zetten onder teksten/foto’s van een ander
•Muziek kopiëren en zonder toestemming van de maker verspreiden

Wat mag wel volgens het auteursrecht:

•Zelf foto’s of films maken en op je website of blog zetten
•Stukje tekst van een ander gebruiken in een verslag, papieren of digitale reader met bronvermelding
•Links opnemen in website, blog of digitale reader naar interessante websites
•Materiaal waarvan de auteur meer dan 70 jaar geleden is overleden gebruiken op de eigen website, blog of reader.
•Overheidsmateriaal gebruiken op de eigen website, blog of reader

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 06-06-2013 00:36

Dank Donald dat je dit opgezocht heb. Op zich vind ik dit allemaal wel redelijk klinken, alleen op het punt van foto's van internet halen en op je eigen site (of in een forum) zetten wordt, denk ik, de wet heel duidelijk en vaak (onbewust) overtreden. In feite moet je dus altijd de maker van een foto (jonger dan 70 jaar, die foto) opsporen, met hem/haar contact zoeken en toestemming vragen om die foto te gebruiken (met naamsvermelding van de maker) en dan nog liefst gratis. Dat dit heel veel tijd en moeite kost moge duidelijk zijn. En vaak weet je niet eens wie de foto gemaakt heeft en wanneer. Voor alle foto's vanaf 1943 moet je toestemming vragen aan de maker om ze b.v. op dit forum te zetten. Gaat uw gang. Een absurde regeling waaraan niemand zich houdt.
Maar goed eigenlijk dwalen we een beetje van het onderwerp af en ik zal er over ophouden.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 06-06-2013 10:12

Beste beiden heren

(Flard schreef foto`s uit 1943 moet je voor plaatsing vragen dat geldt niet als de auteur is overleden.)

De tijd is voor bij dat er bij een plantsoen een bordje stond verboden op

het gras te treden,deze was afgezet met lage metaal strip op korte metalen paaltjes.

Dat moeten jullie zeker herinneren.

Maar ik zeg neem ruim er is genoeg. :)

Plaats reactie