Varend Corso Westland 2013

Hier kunnen fotos van Vlaardingen geplaatst worden
John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 10-08-2013 16:26

flard schreef:Prima foto's. Ik ben dit jaar niet geweest, maar heb het al verscheidene malen gezien.
Ik ga ook echt niet elk jaar. Maar nu was mijn zoon op visite met wie ik een paar dagen eerder ook een uitstapje deed speciaal om foto's te maken. Het leek ons wel leuk na een keertje te hebben overgeslagen maar weer eens een plekje langs de Vaart te gaan zoeken.
Daarom vond ik die hele discussie in Vlaardingen over wel of geen geld geven om het corso hier te laten varen een beetje belachelijk. Al is dit geen Vlaardings initiatief, onze stad wordt door dit corso wel op de kaart gezet. Ze hebben in Vlaardingen weinig gevoel voor city marketing.
Het zou zonde zijn Vlaardingen niet meer aan te doen. Persoonlijk vind ik juist de Vaart een prachtige lokatie. Verscheidene keren heb ik in Schipluiden gestaan. Ook mooi, maar vaak komen de versierde boten het mooist uit met een achtergrond van puur natuur of daarin wat liefelijk uitziende huisjes. Bij sommige foto's zie je de decoraties met de natuur in elkaar overvloeien. De breedte van de Vaart geeft met in- en uitzoomen meer mogelijkheden dan wanneer de schepen door een smal kanaal varen.
Onderstaande foto haalde zelfs zojuist Explore:

Afbeelding
Tussen haakjes, het thema was toch "dromen van mooie vrouwen"? :)
Ja, zoiets. Of 'Durf te dromen van mooie vrouwen'.

Ik heb zo veel foto's gemaakt, dat ik ze nog niet eens allemaal op Flickr gezet heb.
Maar voor wie er nog meer wil zien kan hier klikken.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 10-08-2013 18:17

John, nu ik zojuist die prachtige foto's van jou op Flickr gezien heb, denk ik er over om volgend jaar maar weer eens naar dit corso te gaan kijken. Het is toch wel een enorm fotogeniek corso. Overigens is het wel een pré, als je (zoals bij jou), goed kunt fotograferen of goede beelduitsnedes kunt maken.

Speciaal voor jou een tip: in een voorgaand jaar heb ik een hele middag bovenop die rare uitkijkstoelen gezeten, die iets verder dan Vlietzicht staan. Je kent ze vast wel. Daar zit je prima met een fraaie achtergrond. Telelens uiteraard bij de hand. Niet weglopen anders ben je je plaatsje kwijt. Vroeg gaan zitten anders heb je helemaal geen plaats. :)
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 10-08-2013 22:57

Een goede compositie is het halve werk. Ik houd er al rekening mee tijdens het fotograferen. Vaak hoef ik niets of nauwelijks iets weg te snijden. Toch haal ik regelmatig iets van voornamelijk de onderkant af. In veel gevallen maakt dat de foto wat spannender waar het landschappen betreft.

Of ik op een vaste plek ga zitten betwijfel ik. Ik zou mijn plekje waarschijnlijk gauw kwijt zijn. In dit soort gevallen ren ik weliswaar niet heen en weer, maar toch gebruik ik wel een aantal vierkante meters. Een statief zou alleen maar een sta-in-de-weg zijn. Naar dit soort gelegenheden laat ik die dus mooi thuis!
Met allerlei lenzen bemoei ik mij de laatste jaren niet meer. Voor wat ik fotografeer is mijn Sony Cybershot ideaal. Deze camera kan toch nog 30x dichterbij halen.

Bij onderstaande foto haalde ik uit de gegevens:
Focal Length 83.7 mm

Afbeelding

En dat is dan weer niets vergeleken met de volgende foto, die overigens niets met Vlaardingen te maken heeft, maar die ik onlangs nam in het natuurgebied bij Strijensas, met in dit geval een Focal Length van 144 mm, maar nog altijd uit het blote handje. Nu ja, met een paaltje als steun.:

Afbeelding

Ik weet wel welke rare stoelen je bedoelt. Daar heb ik verscheidene foto's van gezien. Waar ze precies staan weet ik niet - ergens op een weiland tussen Vlaardingen en Schipluiden - maar ik vraag me af of die niet iets te ver van de Vaart af staan. Als je dan, zoals ik, ook nog graag wat close-ups wilt maken, is die afstand een extra handicap.

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 10-08-2013 23:49

John van Rhijn schreef:Ik weet wel welke rare stoelen je bedoelt. Daar heb ik verscheidene foto's van gezien. Waar ze precies staan weet ik niet - ergens op een weiland tussen Vlaardingen en Schipluiden - maar ik vraag me af of die niet iets te ver van de Vaart af staan. Als je dan, zoals ik, ook nog graag wat close-ups wilt maken, is die afstand een extra handicap.
Een foto staat nu in het kunstwerken-draadje.
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 11-08-2013 01:05

Bedankt, John.
Dat zijn inderdaad die vreemde 'stoelen' waarvan ik al vaker foto's gezien heb. Maar ik kan zo niet inschatten hoe ver ze van de Vaart staan.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 11-08-2013 11:22

John ik kan je verzekeren dat je een riant uitzicht op de vaart hebt en doordat je hoog zit heb je een veel beter zicht op de boten en de versieringen daarop. Maar nogmaals: ze zijn tegenwoordig vroeg bezet. Toen ik er indertijd op zat stonden ze er net en was het ook voor de scheepsheren en -dames nog nieuw, dus die vonden het prachtig dat er een fotograaf met zo'n grote teletoeter bovenop dat vreemde ding zat te fotograferen. En je hebt de polder (zonder mensen er op) als achtergrond, dus dat is nog mooier. Je moet natuurlijk wel op de goede stoel gaan zitten, want er zijn er een paar die naar het oosten gericht zijn en daar schiet je niet veel mee op :)
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 11-08-2013 15:03

Ik denk, dat ik binnenkort dat plekje toch eens ga opzoeken.
De omgeving is daar sowieso fantastisch!

Plaats reactie

Terug naar “Fotos van Vlaardingen”