Vergane Glorie

Hier kunnen fotos van Vlaardingen geplaatst worden
leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 28-03-2013 00:15

Vroeger met school ging je schaatsen op de vijver van het nieuwelant park van het ene eind naar helemaal het andere eind.Nou ja ik niet ik kon nl niet schaatsen nu nog niet.Wel is een halfslachtige poging ondernomen op van die houten schaatsjes,maar het was niet aan mij besteed.
Ik kan mij nog de winter herinneren eind jaren 70 dat je over straat kon schaatsen zo glad was het door de ijzel.Op het schoolplein waren er div aan het schaatsen toen.Was meen ik de winter van 1979/80 toen zat ik in klas 6 wilde bijna groep 8 typen hihi dat is tegenwoordig he.Ok soms vergis ik mij wel eens en zeg ik klas 6 :lol:
Dan de eind musical hihihi in die fase zit nu mijn zoon die gaat nu bijna oefenen voor de eind musical. :lol:

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 28-03-2013 01:04

Ook op de foto van John herken ik die scheve bomen. Ik heb er bij mijn bezoek van 20 maart j.l. niet op gelet, maar ga er maar vanuit, dat die nu weg zijn.

Bij het verhaal van Leonie bij het eendjes voeren moest ik denken aan mijn eigen oudste broer, die nauwelijks 42 was toen hij overleed. Ik heb nog naar hem gekeken toen hij als kind voetbalde in ditzelfde park bij de Zwaluwen. Dat is dus heel lang geleden, want die zijn allang verhuisd naar de Holywijk (Zwaluwenlaan). Ik kom uit een groot gezin en heb ook al veel te vroeg twee zussen verloren.
Maar weer terug naar het onderwerp.
Ik herinner mij, dat in de begintijd van het park daar drie voetbalclubs speelden: de Zwaluwen, de Hollandiaan en RKWIK. Geen idee wie daar nu spelen.
Destijds maakten wij als kinderen regelmatig een rondje door het park, achterlangs langs de snelweg richting spoor waar we vaak onder het viaduct gingen staan, dat toen open was en we de treinen boven ons konden zien rijden. En terug via het veel bredere pad langs het water, dat nu het trimpad heet. Maar achter de velden langs kan helemaal niet meer.

Schaatsen deden wij daar eigenlijk niet. Wij woonden in de Sportlaan en schaatsten op de sloten van de Van Linden van Den Heuvellsingel. Of nog mooier, op die van de Burgemeester Luijerinksingel en dan zo de weilanden in. Immers, toen was de Holywijk er nog niet en woonden wij aan de rand van de stad!
Alleen oude Vlaardinger-Ambachters zullen zich herinneren, dat wij toen helemaal naar het 'Spokenbosje' schaatsten!
Ach ja, waar zou dat gelegen hebben? Mogelijk ergen ter hoogte van winkelcentrum de Loper. Mogelijk nog een stukje verder.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 28-03-2013 01:22

Ziehier het park op 20 maart 2013: Weg bomen!

Afbeelding

Het ophaalbruggetje op 20 maart 2013:

Afbeelding

Hetzelfde ophaalbruggetje gefotografeerd vanaf de Kethelweg in een boomrijke omgeving op 13 januari 2012:

Afbeelding

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 28-03-2013 07:17

Wow complete kaalslag hihih ok in geen jaren was er iets aan het park gedaan.Was meer eea rimboe in de loop der jaren.Las wel pas dat er boompjes zijn aangeplant met boomplantdag ,maar ja dat zijn nu nog twijgjes voor dat het grote bomen zijn ben je alweer heel wat jaren verder.


Dat je daar achter kon lopen weet ik ook nog wel vroeger hadden we een hond en die liet ik daar geregeld uit.

Met school hielden ze de sportdagen vaak op het sateliet ??? veld vlakbij de gele brug ,maar ook op de open velden die je in het park had.

Op de opleiding agogisch werk hielden ze de sportdag bij het inmiddels ter ziele terein van de shell in het shell park.Nou ja ik liet er mijn neus ffe zien en piepte er wel is tussen uit ;) voordeel als toen je in die tijd nog niet zo heel opvallend was :wink: ze misten je toch niet :lol: Ook met gym geregeld gebruik van gemaakt om bij die lessen te spijbelen oeps. :roll:

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 28-03-2013 10:49

Grappig dat die scheve bomen door de jaren heen terug komen op de foto's . :lol:

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 28-03-2013 11:11

John van Rhijn schreef:Vergane glorie tussen de Van Hogendorplaan en sportpark 't Nieuwelant, dat ook een gedaanteverwisseling heeft ondergaan.

Afbeelding
Sony DSC-HX200V

Sneeuwbalstraat - 20maart 2013




Afbeelding
Sony DSC-HX200V

't Nieuwelantpark - 20maart 2013

Toen en bijna nu inmiddels zal alles nu wel weg zijn:

Afbeelding

Dit was uit de tijd dat toen geluk nog heel gewoon was :wink: Ook nog voor mijn tijd ik ben er komen wonen toen ik 2 jr was in 1970 :lol:

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 28-03-2013 11:15

Hier nog een foto uit de jaren 70 en in het geel ben ik :lol: jaren geleden.

Afbeelding

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 28-03-2013 11:29

Jaren geleden nog zieke katjes in gevangen en naar een dierenarts gebracht .Kleine verstoten kittentjes met ontstoken oogjes van de niesziekte zo zielig altijd. Ik ben wat door die bosjes heen gelopen en gekropen als je er weer een zielig hoorde miauwen.

Of katten ingevangen voor castratie en sterilisatie en weer terug gezet.In die tijd liepen er vele zwerfkatten rond die flats die scharrelden hun kostje wel bij elkaar.De een gooide dit over het balkon de ander dat.Die hoefden geen vogels te vangen :wink: .Ze zagen er altijd goed doorvoed uit altijd.Een kat heb ik er indertijd medio jaren 80 nog redelijk tam gemaakt.Kwam ooit wel is buurten bij ons binnen.We hadden hem rambo genoemd was ook een echte rambo.

Heb ik nog foto van Rambo in het trappenhuis:
Van kitten af aan heb ik die toen tam gemaakt.
Afbeelding

Mijn zusje heeft dat bij andere katten wel is gedaan die sliep beneden aan de tuin kant en daar waren wel is nestjes,ze kregen ook bijna allemaal een naam tijgertje krengetje rambo droppie,floppie etccc

Was zelfs wel is als mijn moeder de hondjes uit liet er een rits katten achteraan liepen om mee te wandelen en koppies te geven aan de hondjes.Ze kocht ook altijd blikjes kattenvoer niet alleen voor der eigen kat die ze nog had,maar ook voor de buiten katten gewoon het goedkoopste kattenvoer wat er was en een deel van die straat katten is ook nog best oud geworden.De oudsten die ik mij kan herinneren zijn minstens 20 jr geworden.Doordat de populatie door het steriliseren en casteren kleiner is geworden was het ineens over en uit met de zwerfkatten,maar toendertijd liepen er minstens 30 a 40 katjes rond en dat waren er die alleen op dat veld liepen op de andere velden tussen de andere huizenblokken zaten ook div groepen.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 28-03-2013 22:10

Om je een indruk te geven, Leonie, hoe jouw vertrouwde buurtje er momenteel uit ziet even een paar foto's.
De eerste is de enige die je vast gaat herkennen. Het lijkt mij een school en je moet er vanuit je huis zo op gekeken hebben.
Het is meteen zo ongeveer het enige wat er nog staat.

Afbeelding
Sony DSC-HX200V

Kijk je dan links van die school de Johan de Wittstraat in, dan zie je de nieuwbouw daar. Een compleet ander gezicht, dan jij gewend was.

Afbeelding
Sony DSC-HX200V

En de derde foto is genomen in de Sneeuwbalstraat met het schoolplein in mijn rug, dus al een klein eindje op weg naar het inmiddels ook afgebroken middelste winkelblok van de Van Hogendorplaan. Door een opening in het hek kon ik het bouwterrein zo oplopen. Een buitenkansje wat dichterbij te kunnen fotograferen.

Dus ja, alles is daar inmiddels wel zo'n beetje weg.

Afbeelding
Sony DSC-HX200V

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 28-03-2013 22:24

De Johan de Wittstraat in maart 2002, richting de van der Duyn van Maasdamlaan.

Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

Plaats reactie

Terug naar “Fotos van Vlaardingen”