12 Juni-Zwaluwenlaan

Vlaardingse geschiedenis van dag tot dag.
Plaats reactie
John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

12 Juni-Zwaluwenlaan

Bericht door John » 12-06-2013 00:07

12 juni 1969-Aan de Zwaluwenlaan de eerste paal geslagen voor de bouw van een hoogbouwflat,
bevattende 168 woningen en 62 garages, ten behoeve van de Vereniging tot Verbetering van de Volkshuisvesting "Patrimoniums Woningen".
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 12-06-2013 11:27

John, dit bericht deed me ineens denken aan de tijd dat ik net in Vlaardingen kwam wonen. Dat was in maart 1970. In de door jou genoemde flat aan de Zwaluwenlaan stonden toen nog talloze woningen te huur. Verder was Holy-Zuid al afgebouwd behalve de hoge flat aan het Kethelplein en enkele andere kleinere projecten. Ik kwam indertijd per 1 april 1970 in dienst van de gemeente Vlaardingen en mijn directe bazin (de toenmalige directrice van de gemeentebibliotheek) kon toen (na ampel overleg met de baas van het Woningbureau aan de Hoogstraat) meteen voor een woning voor ons zorgen: juist, een 4-kamerflat aan de Zwaluwenlaan. Dat waren en zijn best mooie flats (vooral voor beginnende jongelui die nog thuis woonden), maar wij hadden ons oog al geworpen op een flat aan de Londenweg, die ook net klaar waren. De flat Lissabonweg moest toen nog gebouwd worden. Maar ook de Londenweg was geen probleem voor mijn werkgever. In no time konden we er gaan wonen. Nou, daar moet je tegenwoordig eens voor aankomen! De tijden zijn toch wel sterk veranderd, nietwaar? Dat we 5 jaar later zouden verhuizen naar een eengezins(koop)woning, was gelegen in het feit dat onze in 1973 geboren zoon net over de railing van de gallerij begon te klimmen. En dat was op 12 hoog (!) niet echt geruststellend om te zien :) . Toevalligerwijs bouwden de IKV (Industriële Kring Vlaardingen) en de gemeente Vlaardingen net een aantal woningen voor werknemers uit het bedrijfsleven en ambtenaren in het toen nog te ontwikkelen wijkdeel Holy-Noord. De Berkendreef was daar het allereerste project en het IKV het tweede project. De begraafplaats hadden ze al ruim daarvoor aangelegd. Je kan nooit vroeg genoeg zijn. Begin van de bebouwing van de Grote Zandwoestenij. Zo, dit was een stukje historie.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Plaats reactie

Terug naar “Geschiedenis van dag tot dag-Juni”