Cookie-meldingen

Hier kunnen vragen en tips geplaatst worden over computers en internet.
flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Cookie-meldingen

Bericht door flard » 12-03-2013 18:31

In dit draadje kunnen we elkaar hulp bieden bij het oplossen van vraagstukken betreffende hard- en software en internet gebruik en elkaar attent maken op "leuke" en "minder leuke" computerdingen, zoals hieronder. Ik maak een beginnetje.

Ik krijg een staart van die pop-up vensters, waarin websites vragen om toestemming cookies te plaatsen. Dit zou wettelijk voorgeschreven zijn, maar is volgens mij door een absolute computer analfabeet bedacht. Nick Suikers deed er wat aan en schreef een programma voor Chrome en Firefox dat automatisch toestemming geeft om cookies te plaatsen. En het werkt nog ook.

Log in op: cookiesok.nl

Voortaan worden die pop-up vensters geblokkeerd en kun je meteen (na 2 seconden) automatisch verder gaan.

Een tweede nuttige add-on voor Firefox is Ghostery. Zoek via Google of via de Firefox add-ons. Bij veel sites plaatsen derden een tracking cookie op je site om je later te traceren en spam te sturen (al zien ze dat zelf niet als spam). Nadat je Ghostery hebt geinstalleerd krijg je na een klik op een icoontje rechtsboven in Firefox precies te zien wie jou aan het tracken zijn en kun je dat stoppen. Weer een aanwinst in de strijd tegen de privacy-snoodaards.

John, misschien is het nuttig om, als er in dit draadje veel content komt, er een nieuw vast hoofdstuk van te maken. Dan verdwijnt het niet in de massa.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Re: Cookie-meldingen

Bericht door John » 12-03-2013 19:31

flard schreef: John, misschien is het nuttig om, als er in dit draadje veel content komt, er een nieuw vast hoofdstuk van te maken. Dan verdwijnt het niet in de massa.
Flard, goed idee!
Ik ben wel zo vrij geweest de titel van je draadje te veranderen in Cookie-meldingen.
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 13-03-2013 17:10

Het is toch ontstellend wat voor tracking cookies ze allemaal op je af sturen. Daarnet kwam ik per ongeluk op Zie.nl (waarop ik om de een of andere reden al jaren niets meer zie) en dat veroorzaakte 16 tracking cookies. Ik heb ze allemaal geblokkeerd, tenminste ik hoop dat het programma dat doet en een zwarte lijst aanlegt, want anders blijf je natuurlijk bezig met blokkeren.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 14-03-2013 13:45

Beste Flard

Het verhaal dat je schreef wat moet je melden ??? ,

wat werk er niet bij jouw Flard.

graag ietse pietje wat duidelijker en korter. :roll:

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 14-03-2013 16:53

Bij mij werkt alles Donald. Maar je hebt toch wel gemerkt dat veel sites tegenwoordig toestemming vragen om cookies in jouw computer te mogen plaatsen (dat heet een cookie melding)? Dat is n.l. onlangs wettelijk verplicht gesteld. Alleen het lastige is dat als je geen toestemming geeft, je de site niet kunt openen. En da's erg lastig als je b.v. wilt internet bankieren of op de NOS site wil kijken. En daarvoor moet je dus dat kleine programmaatje installeren, dat alle sites n.l. automatisch toestemming geeft cookies te plaatsen.

Het tweede programmaatje Ghostery, dat ik noem, zorgt er voor dat je tracking cookies kunt stoppen, die er door veel firma's zomaar worden opgezet. Nou ja zomaar...ze proberen hiermede gegevens van jouw computer los te krijgen, opdat zij jouw later spam kunnen sturen. Zelfs op dit forum zit een tracking cookie, n.l. van Google Analytics. Kijk in het algemeen uit met Google, want ze bewaren alles wat jij bij hen opvraagt.

Het programmaatje werkt alleen met Firefox (is een z.g. add-on).
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 14-03-2013 17:54

beste Flard

Ik ben er is ingesprongen heb zelf Internet Explrer deze met de rechtermuis geopent.

kies eigenschappen daar is door gewandeld mijn cookies zijn uit geschakeld.

Ook bij internet bankieren totaal geen geprobleem er wordt niet gevraagd om

een cookie te accepteren.

Maar als je van `smorgen`s vroeg tot`s,avonds laat op internet zit,dan komen er vragen ,

om cookie`s te acceptteren

Ik heb er totaal geen last van. :roll:

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 14-03-2013 18:27

Cookiesok werkt als een tierelier!
Bij de NOS zit ook zo'n irritante melding: www.nos.nl
Test maar eens.

Enne Donald, het heeft echt helemaal niets te maken met hoe lang, en hoe vaak je gebruik maakt van internet....
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

Gast

Bericht door Gast » 14-03-2013 20:28

beste John

de test ,

ik kom zonder problemen op de site ik zie nergens een irritante melding

verder volgens jouw maakt het niet uit het gebruik van internet.

Kan je me daar iets over uitleggen. :roll:

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 15-03-2013 12:49

Donald, wellicht komen die meldingen telkens opnieuw wanneer ervoor gekozen word om na het afsluiten van de browser de historie te wissen.
Wanneer een cookie al geplaatst is word er geen melding gegeven met de vraag om te accepteren.

Gast

Bericht door Gast » 15-03-2013 13:25

Hallo earthling

Dat snap ik , maar als ik door John aangegeven site test deze krijg ik geen irritante melding,

Deze site stond niet op mijn PC . :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Computer en Internet”