Rust dichtbij

Hier kunnen deelnemers hun verhaal kwijt.
Plaats reactie
John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Rust dichtbij

Bericht door John van Rhijn » 21-06-2013 23:07

Voor Monique

Zeker tijdens de langere avonden in het voorjaar en de zomer, houd ik onwillekeurig de zon en de bewolking in de gaten.
Al woon ik in een rustig dorpje, soms is het heerlijk even en wandelingetje te maken naar het bescheiden natuurgebied het Zuid-Beijerlandsebos met de kreek de Borrekeen.
Tien minuten à een kwartiertje lopen en ik zit er middenin. Met alle kans tegen zonsondergang daar niemand of hooguit een enkeling tegen te komen.
Iemand die zijn hond uitlaat bijvoorbeeld.
Of een fietser als je het fietspad gevolgd hebt.

Er heerst een heel aparte sfeer als langzaam het daglicht plaats maakt voor de schemer.

Als je geluk hebt laat de zon zich zien. Bij avond krijg je de mooiste luchten als de wolken het spelletje meespelen.
Soms kan het de hele dag bewolkt geweest zijn en tegen de avond breekt plotseling de zon door de wolken.
Dan controleer ik de accu van mijn camera, want zo'n avond zou ik kunnen kiezen om na het eten tegen mijn vrouw te zeggen eventjes een wandelingetje te gaan maken.
Zij weet, dat dat eventjes wel enkele uren kan duren.
Zelfs als de zonsondergang toch tegenviel, want dat heb je nooit in de hand.
Dan kan de maan de reddende engel zijn.

Afbeelding

Altijd weer geniet ik van die rust, die stilte, ook al heb ik voor mijn gevoel daar elk grassprietje al gefotografeerd.
De Borrekeen vanaf elk plekje.
En zo ook de drie bruggetjes.

Afbeelding

Een aanzienlijk grotere brug vormt een ander geliefd plekje waar ik graag 's avonds heen ga.
Hoewel op fietsafstand, pak ik dan toch graag de auto, want daarheen ga ik toch voornamelijk voor de zonsondergang. Die is toch al moeilijk in te schatten, dus als ik denk, dat het wat wordt, wil ik daar binnen het kwartier zijn.

Maar daarover binnenkort.

Afbeelding

monique
Berichten: 415
Lid geworden op: 20-12-2012 15:06

Bericht door monique » 21-06-2013 23:11

goh ...dat doet me goed ..bedankt voor dat mooie schrijven en dito foto,s geweldig mooi en lief .. bedankt john .. :wink:

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 22-06-2013 18:06

Heel mooi John pas was ik op de fiets was rond 22.00 uur hier in het buitengebied ik was onderweg naar huis van een frobelavondje hihi en zag dit: heb hem met mijn telefoon gemaakt,natuurlijk geen fototoestel meegenomen lang leve de moderne techniek met de smartphone .Tikkie wazig maar wel mooi.
Amper 5 minuten vanaf waar ik woon.
Het heeft altijd wat magisch zo'n zonsondergang.

Afbeelding

monique
Berichten: 415
Lid geworden op: 20-12-2012 15:06

Bericht door monique » 23-06-2013 14:41

daar gaat een rust van uit van die mooie foto,s ...

:wink:

en idd leonie ..lang leven de techniek ..je kunt best hele mooie foto,s maken met je mobieltje .. doe ik eigenlijk ook best wel veel ..ze staan op facebook ..

:wink:

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 25-06-2013 11:52

Ja, soms kun je mooie foto's dichtbij huis maken.
Sterker nog: onderstaande foto nam ik uit het raam en kwam in Flickr zelfs in Explore terecht.
Het was zo'n avond waarop de zon zich pas laat liet zien, afgelopen 26 april. Toen ik naar buiten keek zag ik plotseling een prachtige lucht. Het heeft dan geen zin meer erop uit te gaan, want dergelijke taferelen duren vaak maar enkele minuten. Eer je dan bij een schilderachtig plekje bent om de zonsondergang vast te leggen, is het tafereel voorbij. Dat zijn van die momenten waarop je jezelf voor je kop kunt slaan niet eerder op pad te zijn gegaan.
Anderzijds is zoiets onvoorspelbaar.
Het enige wat ik kon doen was m'n camera pakken, raam open en foto's maken. Ik had zo'n haast, dat ik mijn toestel gewoon op automatisch had laten staan en aldus volkomen zinloos stond te flitsen. Maar uiteindelijk met dit als mooiste resultaat:

Afbeelding

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 25-06-2013 17:46

Je kunt vanzelfsprekend ook voor zonsondergang ergens een leuk plekje zoeken, maar garantie op succes heb je nooit. Maar puur voor de rust en de aparte sfeer omstreeks die tijd biedt een plekje niet te ver van huis in elk geval het voordeel van weinig reistijd. Het Zuid-Beijerlandsebos - een wat groot woord voor dit bescheiden stukje natuur - garandeert in elk geval wel rust.
Ook overdag kom je er over het algemeen niet veel mensen tegen.

Afbeelding

Hier echter begint het al aardig te schemeren en vermoedelijk is de zon net onder.
Waar ik voor ging kon ik wel schudden.
Maar zo'n ramp is dat niet op zo'n pakweg 20 minuten lopen van huis, want sfeervol is het wel. Zeker als je vanaf het bruggetje, waarvan de leuning rechts zichtbaar is, uitkijkt over de Borrekeen, richting het zuiden, waarheen ik mij zo langzamerhand weer naar huis zal begeven.

Afbeelding

Een andere plaats in de buurt waar ik graag kom is onderaan de Haringvlietbrug. Dat is toch nog wel een aantal kilometertjes. Liefst pak ik dan toch even de auto.
Aan beide zijden van de brug is een strandje.
Een voorstelling van hoe dat eruit ziet kun je het best krijgen door even naar dit topic te gaan:

Google raadsel 05

Daar zie je duidelijke twee standjes liggen. Het rechter strandje kijkt uit richting Hollandsch Diep, dat eigenlijk bij de brug begint en het linker over het Haringvliet naar het westen, dus naar waar de zon ondergaat.

Afbeelding

Je kunt daar vandaan het eiland Tiengemeten in de verte zien liggen.

Over het algemeen is het daar 's avonds genieten.
Bij mooi weer overdag kunnen daar de strandjes best druk bevolkt zijn. Ook bij een warme avond blijven er nog wel eens wat mensen hangen, maar over het algemeen ben je tegen zonsondergang daar in je eentje met rondom je tal van konijnen.
Vanaf de A29 kun je hier niet komen, maar halverwege Zuid-Beijerland en Numansdorp kun je tussen de A29 en het golfterrein er zowel met de fiets als met de auto komen. Niet alsnog de brug over rijden maar linksaf na pakweg een kilometer.

Bij de stilte springen de konijnen van alle kanten voor je weg.
Je kunt je auto daar parkeren of zelfs onder de brug doorrijden. Ook daar vluchten de konijnen voor je weg en komen weer te voorschijn als je rustig blijft. En fotografen doen dat vanzelfsprekend.

Afbeelding

Opvallend is de herrie die van de brug komt vooral als er zware vrachtwagens over denderen.

Afbeelding

Afbeelding

Als je pech hebt met de zonsondergang, is het uitstapje verder toch een oase van rust.
De roze wolken hierboven worden belicht door de reeds ondergegane zon.

Dat was afgelopen 16 juni. Toen had ik allesbehalve pech, want even eerder maakte ik o.a. deze foto.

Afbeelding

Volgende keer nog iets meer over dit kleine stukje grond, met hoe die lelijke windmolens opeens mooi kunnen zijn en die extra hoge elektriciteitsmast:

Afbeelding

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 29-06-2013 13:51

Nou John, ik ben er wel ontzettend rustig door geworden hoor :)

Fraaie foto's, fijn om te zien. Overigens zijn de mooiste zonsondergangen in Skandinavië te bewonderen, wat Monique wel zal kunnen beamen.

Zelf heb ik zo'n 17.000 wallpapers op mijn computer staan met de allermooiste foto's die er zijn. Gedownload van internet en allemaal in hoge resolutie. Ik draai er een screensaver mee, waardoor ik soms wel een kwartier naar mijn screensaver zit te kijken, die ze ad random als diavoorstelling afdraait. De meeste foto's zijn natuuropnamen (geen fraaie dames :) ) maar ook wel andere, zoals essef en fantasy opnames (tekeningen en schilderijen of filmfoto's)
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

monique
Berichten: 415
Lid geworden op: 20-12-2012 15:06

Bericht door monique » 30-06-2013 19:18

het zijn idd erge mooie rust gevende foto,s ... in een woord geweldig mooi ... :wink:

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 30-06-2013 22:42

Mooi hoor zonsondergangen zijn kei mooi en altijd verschillend.
De speciaalste is voor mij degene die ik met mijn mobiele telefoon vast gelegd heb op de dag dat mijn moeder was overleden 4 nov 2011.We waren net over de Moerdijkbrug onderweg naar huis en een heel intens licht kwam van deze zonsondergang met dit als eindresultaat vanuit de rijdende auto.

Het is net alsof het een teken was het is goed ik ben nu bij jullie broer en we leiden jullie verder op de weg van het leven.
Mijn zus die aan de andere kant van het land woont had het zelfde met de zonsondergang.
Ik ben zelf normaal heel nuchter in dit soort dingen,maar toch is het een teken geweest dit.

Ik heb hem uitvergroot en hangt in een lijst gedaan.
Afbeelding

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 30-06-2013 22:58

Deze was in Spanje ook een van mijn favorieten:

Afbeelding

En deze 2 dichterbij huis om precies te zijn zo'n 5 min van mijn huis af ergens in het buitengebied. Toen was er heel veel vulkaan as in de lucht die de lucht heel rood maakte bij de zonsondergang ik heb toen vele plaatjes geknipt samen met een vriendin.

Afbeelding


Afbeelding


Deze is van vorig jaar uit Spanje eigenlijk meer een toevalstreffer bij zonsondergang.

Afbeelding


Deze vanuit mijn huis:

Afbeelding


En deze hier niet heel ver vandaan in de winter:

Afbeelding

Plaats reactie