Hetoude schoolhuis

Voor Vlaardingse stamboomonderzoekers en geschiedenisliefhebbers
Plaats reactie
Gast

Hetoude schoolhuis

Bericht door Gast » 14-03-2013 10:32

Bij het door lopen in de Schoolstraat op weg naar de Markt ,

trof ik deze gevelsteen aan,

bij het lezen was daar toen ook een Steeg op nr 23

Afbeelding

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 14-03-2013 16:36

Interessant Donald, deze steen. Ik wist niet dat deze er was. Hij zal er wel neergehangen zijn bij de renovatie van het straatje, die op 22 juni 1981 klaar was. Ik weet me nog te herinneren dat wethouder Ary Maarleveld daarin een grote rol speelde. Hij gaf o.a. het startsein voor de renovatie.

Mensen die meer willen weten over de Schoolstraat en de scholen die daar in het verre verleden hebben gestaan, raad ik aan om het THVV nr. 25, juni 1981 eens te lezen. Dit is een speciaal nr. over de Schoolstraat en gaat o.a. over de renovatie, de school, bewoningssporen, herinneringen, Schoolstraat 13 en een parochiale schoolmeester (1578-1801). De boedelinventaris van het huis "Den Eenhoorn" uit 1731 sluit dit interessante nr. af. Den Eenhoorn stond op de hoek van Schoolstraat en Markt (Omring geheten, of ook wel: Kerkhof).

Nog even een aanvulling: Het Schoolhuis stond aan één kant vrij, zodat daar het door Donald genoemde steegje lag. Struijs konstateert in zijn artikel in bovengenoemd tijdschrift, dat de hoofdgevel van het Schoolhuis aan die steeg heeft gelegen. Die heette natuurlijk niet de Schoolsteeg, want dat was de naam die ooit aan de Schoolstraat werd gegeven. John zei het al....Vlaardingers noemden haast alles "Steeg" (vgl. Pepersteeg)
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Plaats reactie

Terug naar “Historie en genealogie in Vlaardingen”