Pontier weg uit De Loper

Nieuws uit de Holywijk
Plaats reactie
flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Pontier weg uit De Loper

Bericht door flard » 14-03-2013 17:47

De boekhandel annex kantoorboekhandel Pontier (gerund door Gerard Pontier) in De Loper gaat daar weg. In gewoon Nederlands verklaard: er werd te weinig omzet gedraaid. Nu vond ik dat niet zo erg vreemd, want de collectie kon ook niet tippen aan die in het Centrum (ook van Gerard Pontier) en die kollektie is al minder dan vroeger in hetzelfde pand stond, maar dan toebehorend aan Den Draak. Maar Bruna is in De Loper natuurlijk ook een geduchte concurrent van Pontier geweest. Pontier had echter wat meer tijdschriften.

Bruna gaat verhuizen naar het pand van Pontier en krijgt daar gelukkig ook een Postbalie. In het pand van de Bruna komt een kleine Hema. Nou die is dan wel heel klein, want ik heb niet gehoord dat b.v. Gall en Gall ook weg gaat of de bonbon winkel. Goh, wat een heerlijke bonbonnetjes hebben ze daar. Ook zie ik bakker Hazenberg nog niet weg gaan, dus de Hema blijft wel erg klein. Wat flessen wijn en de Hema worst, meer kan je er niet kopen. Witgoed zaak Expert zit ook gebeiteld op die plaats, dus die blijft ook wel. Waar anders zou ik lampjes moeten kopen :)

Kortom: Pontier brengt wat te weeg. Maar ik wens hem wel succes, want hij is nog een oude relatie van mij.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 15-03-2013 13:02

Voor benodigdheden zou ik ook eerder naar Bruna gaan dan naar de Pontier, al ben ik daar wel geweest voor enkele kinderboeken om kado te doen en wat speciaal tekenmateriaal.
Maar dat was dan weer voor het gemak, want uiteindelijk zit in het centrum natuurlijk Van Lopik voor alle kantoor, teken en schilder bebodigdheden :)
Voor boeken ga ik naar het centrum omdat mochten ze niet op de plank staan ze dus wel besteld kunnen worden.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 15-03-2013 16:25

Je hebt gelijk, als je echt uit bent op kantoorbenodigdheden kan je beter naar Van Lopik gaan. Overigens...als je precies weet welk boek je wilt hebben, dan kan je dat beter via internet bestellen. Altijd prijs, b.v. bij Bol.com of bij Bruna zelf. Bij Bruna ging ik het boek dan zelf afhalen, scheelde weer portokosten. Bij Bol.com bestel ik meestal DVD's /Blue Rays. Helaas zit je dan soms wel even te wachten op incourante titels.
Maar om heel eerlijk te zijn: het bestellen via internet van boeken is natuurlijk op den duur wel de doodsteek voor de boekhandelaren, zoals de opkomst van e-books over een tijd de doodsteek is voor de openbare bibliotheek, met name voor romans en jeugdleesboeken.

Overigens koop ik nooit meer boeken tegenwoordig. Ik heb veel electronische boeken die ik zowel op de i-pad als op de e-reader lees.
Uitzondering zijn boeken over Vlaardingen, die ik dan wel weer koop. Vroeger had ik honderden essef en fantasy boeken, maar op den duur is dat natuurlijk ook kastvulling. Nu zijn de meeste titels als e-book te verkrijgen.

Boekhuis Den Draak had vroeger heel veel titels in voorraad en daar ging ik vrijwel elke dag snuffelen. De inkopers Maarten en Elske v.d. Vlis hadden een enorme boekenkennis, waar je nooit een vergeefs beroep op deed. Dit had ook tot gevolg dat ze vaak met een incourante stock bleven zitten, zowel van non-fictie als van jeugdboeken. Maar die werden dan weer goedkoop weg gedaan in de uitverkoop perioden. Je begrijpt dat ik dan helemaal niet meer weg te slaan was. En toch....ik was bibliothecaris en kon elke boek dat ik wenste zo lenen. Maar er gaat niets boven een eigen kollektie, hoewel ik met mijn verhuizing indertijd heel veel boeken verkocht heb. Kortom: Den Draak was n.m.m. de betere boekhandel in Vlaardingen, al wil ik niets tekort doen aan het enthousiasme voor het boek en de vakkennis van Pontier.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 15-03-2013 21:31

De laatste keer was het idd de pontier maar nog steeds kon ik naar beneden toe om navraag te doen en eventueel te bestellen :)
Bol.com is heel erg makkelijk idd, echter ben ik niet zo'n grote besteller.
Heb wel vorig jaar een mooi boek over mandala's besteld via Bol.com als verjaardagskado voor iemand.
Wat zeker ook erg leuk is Flard is de boeken afdeling bij 'het goed'.
Het is al enige tijd geleden dat ik daar geweest ben en ga daar volgende week weer even naartoe.
Daar staan ook af en toe echt mooie boeken tussen voor 2 of 3 euro.
Hier in de kast staat 'De sprookjes van Grimm' 600 pagina's met alle sprookjes te wachten tot de kinders van mijn broertje oud genoeg zijn en goed kunnen lezen.
Zo vond ik ook een werk van Sepharial, 'kabbala der getallen' in twee delen.
Maar zoals je zegt word het allemaal digitaal, dat zullen de bomen best fijn vinden :)

Plaats reactie