Google Raadsel 06

Voor raadsel met behulp van Google Earth
John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Google Raadsel 06

Bericht door John van Rhijn » 12-05-2013 23:04

Door Donalds raadplaatje met de vlieger kwam ik op het idee een raadsel in elkaar te knutselen met behulp van een foto, waarvan ik zelf achteraf niet exact meer wist waar die gemaakt was en behoorlijk heb moeten stoeien om alsnog de exacte plek te vinden.
Nu ja, het was ver buiten Vlaardingen en ook buiten Nederland, dus ik plaats het maar bij Google Earth raadsels, want dat heb je er wel voor nodig.

Wat ik nog wist was, dat het in Stavanger in Noorwegen was, ergens bij het oliemuseum en bij de haven, waarvandaan we een boottocht over het Lyssefjord zouden gaan maken.
Het betreft een foto van mij van alweer elf jaar geleden.
Wat vliegt de tijd.


Afbeelding

Ik heb hierover twee vragen:

1. Hoeveel dakraampjes zitten er op het pand waar EMTS op staat?
2. Welke kleur heeft het pand ernaast aan de rechterkant?


Twee opmerkingen: dat bord EMTS is later verwijderd en je ziet hier niet alle dakraampjes.

Ik geef jullie nog meer informatie, omdat het niet de bedoeling is jullie even lang te laten tobben als ik!
Je moet het zoeken ten Noorden van het ballonnetje met de letter A hieronder op de map en je niet laten misleiden door het groene ballonnetje, dat ik later nog wel ga gebruiken. De doorslaggevende tip is echter 'Norwegian Petroleum Museum'.
Dan is het een kwestie van mannetje plaatsen en rondsnuffelen.

Na de oplossing heb ik een raadsel daar vlakbij in de buurt.

Veel succes!

Afbeelding

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 12-05-2013 23:34

Sjohuset WERGELAND?
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

Gast

Bericht door Gast » 13-05-2013 08:27

Hallo John 2

een makkie !!!

Je had daar al een aardig buikje te zien aan de hangende camera welk

merk was dat .

Ik wacht even met het antwoord en geef de andere ook eerst een kans. :)

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 13-05-2013 10:37

Makkelijker kon ik het natuurlijk nauwelijks maken. Heb je eenmaal dat opvallende ijzeren apparaat achter mij gevonden - dan is het een kwestie van draaien.
Jullie weten het kennelijk beiden, maar zijn zo sportief de antwoorden nog even te verzwijgen.
Het pand ernaast is inderdaad een Sjohuset Wergeland en dan moet John de kleur uiteraard ook weten.
Voor Donald, die nooit 'goggelt' is het ook een hele prestatie.
Op die buik hangt een Pentor Super TL, tenminste, als deze foto daar niet mee genomen is, want dat weet ik niet meer. Hij zou even uitgeleend kunnen zijn aan een vriend, maar zeker niet aan mijn vrouw, want in het laatste geval zou ik met mijn hoofd net boven de onderkant van de foto uitsteken en het aantal dakraampjes reeds bekend zijn.

Beide antwoorden staan dus op het punt onthuld te worden!

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 13-05-2013 22:03

Borte bra, hjemme bes
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 14-05-2013 00:46

Misschien geeft de vertaling wel de juiste antwoorden, flard.
Als het Noors is, gaf de vertaalmachine die echter niet.

Overigens vermoed ik, dat dat ijzeren apparaat onderdeel is van een olieboor.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 14-05-2013 13:39

Nou John, het is ongeveer wat ons eigen spreekwoord zegt:

Oost west, thuis best

Ik wist niets beters te verzinnen, want die raadvraag is wel heel moeilijk voor hen die nog nooit van hun leven in Stavanger zijn geweest en dat is toch een ruime meerderheid van de mensheid. Laat staan dat je dan nog het aantal dakraampjes moet gaan raden. Zelf was ik heel vaak in Noorwegen, maar toevallig nooit in Stavanger. Wel b.v. in Oslo waarvan ik precies weet hoeveel spijlen er in het hek zitten rondom het Koninklijk Paleis.
Maar ja dat zal ik maar niet gaan vragen. Kortom: zulke vragen zijn iets te gedetailleerd voor de gemiddelde medemens die nooit in Noorwegen komt.

Maar...het blijft een schitterend land John, waar ik de mooiste herinneringen aan heb: Jotunheimen, de Adelaarsroute, de Lofoten, de Noordkaap, Rondane, de muskusossen op de Dovrefjell, het kanoën op snelstromende rivieren, het wandelen op de fjell, de musea van Oslo en het Vigilandpark, bosbessen plukken, de stille campings, de gletsjertochten, de veerponten en zo kan ik nog wel even doorgaan.......Overal ben ik geweest en veel heb ik gezien. Maar het raadplaatje weet ik niet :D
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 14-05-2013 14:00

Nou, ik vond het niet echt moeilijk, en ik ben in mijn leven slechts 1 dag in Oslo geweest, met de aanwijzingen van John van Rhijn was het vrij snel gevonden.
Op foto 1 staat het object waar John naast poseerde, en op foto 2 staan de antwoorden op de vragen:
6 dakraampjes en het huis ernaast (Sjohuset Wergeland) is groen.

Foto1:
Afbeelding

Foto2:
Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

Gast

Bericht door Gast » 14-05-2013 14:52

Hallo beiden John`s

Wat Flard schrijft als je daar nooit bent geweest is het moeilijk daar een beeld van te vormen hoe het daar uitziet

Ook de handigheid om te goggelen is nier voor iedereen weggelegd.

jullie hebben een zee van tijd dat heeft niet iedereen. :D

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 14-05-2013 15:00

Eerst even voor flard:

Er zijn vragen over Vlaardingen, die ik aanzienlijk moeilijker vind.
Zo had ik bijvoorbeeld het huis met al die tierelantijntjes in de Boerhaavestraat nooit geweten.
Of het raadplaatje met de vlieger van Donald, dat zonder nadere aanwijzingen nauwelijks te doen was.

Juist omdat ik weet, dat mijn vraag wel heel ver van huis was, heb ik je zo ongeveer neergezet waar je wezen moest. Door simpel 'Norwegian Petroleum Museum' in te typen - zelfs zonder Stavanger te noemen - word je al zo ongeveer voor de deur afgeleverd. De boorkop wijst dan de exacte plaats aan.
John heeft hierboven bewezen, dat het echt te doen was.
Als hij de bijgaande foto's van streetview niet had geplaatst, had ik dat wel gedaan.
Ik zal je vertellen, dat ik zelf jaren later met aanzienlijk minder gegevens de plek terug moest vinden.
En het heet tenslotte Google Earthraadsels, dus jij en ik zouden met gemak raadsels over bijna de hele wereld kunnen verzinnen, zonder daar ooit geweest te zijn!
Ik ben trouwens benieuwd, of Donald, die zegt nooit te 'goggelen', ook de antwoorden van John gevonden heeft.
En dan is er altijd nog de mogelijkheid tot meer tips, maar ik herhaal: Ik had je zo ongeveer voor de deur afgezet. Als het antwoord vandaag niet gekomen was, had ik de straatnaam nog even vermeld.

Het ligt niet aan de afstand, want het aantal spijltjes bijvoorbeeld van het hek rondom het Koninklijk Paleis in Oslo zou ik absoluut niet weten, terwijl ik toch echt zelf een foto maakte van dat paleis!

Afbeelding

En om het goed te maken speciaal voor flard:
Hoeveel spijltjes zitten er in het hek rondom dit paleis? :D

Je kunt me zo ongeveer elk antwoord wijsmaken!

Maar laat je niet uit het veld slaan, want ik had al een nieuwe Google Earthvraag in Stavanger klaar liggen.

Plaats reactie

Terug naar “Google Earthraadsels”