VIB 64

Raad het plaatje!
John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 22-09-2013 11:16

Toch is ook dan een vaste hand een vereiste.
Mijn sluitertijd was 1/800. Vroeger stelde je dat in, tegenwoordig zie je dat vaak achteraf. Ik blijf het een wondertje vinden, dat als je de sluiterknop half indrukt, je het object automatisch scherp in beeld ziet komen.
Bij ver inzoomen tracht ik desondanks, indien mogelijk, een vast steunpunt te vinden. Dan kan ik ook rustiger zoeken naar het gewenste kader. Bij wandelingen door de stad of fietstochtjes in mijn omgeving neem ik nooit een statief mee. Maar bij invallende duisternis is dat eigenlijk wel een noodzakelijkheid, ondanks mogelijke instellingen die dat overbodig lijken te maken. Het resultaat zal met statief dan altijd beter zijn.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 22-09-2013 13:19

Tja, met die automatische spiegelreflexen is het heerlijk fotograferen, althans overdag. Nachtopnamen moet je sowieso met statief nemen, foto's genomen in het tweeduuster kunnen scherp of onscherp zijn. Is vaak een kwestie van geluk. Overdag lukken bijna alle foto's, vooral met zon, hoewel ik vaak de voorkeur aan de ochtend of de namiddag geef met fotograferen. Het licht is dan meestal perfect. Het fotograferen met handmatig diafragma of sluitersnelheid doen nog maar weinig mensen, m.u.v. beroepsfotografen (en ook die zullen vaak automatisch fotograferen). Zelf doe ik dat handmatig instellen maar zelden: alleen bij slechte lichtomstandigheden en als ik bewust een bepaalde scherptediepte wil hebben. Maar verder lekker alles automatisch.
Een statief heb ik ook wel, maar gebruik het nooit (meer). Veel te veel sleperij. En wat John doet, doet ook deze John: fototoestel tegen een lantarenpaal houden, maar niet te dicht bij een café, anders gaan ze er nog wat van denken :) Met een langzame sluitersnelheid en/of grote telelens moet je dat wel doen, anders krijg je gegarandeerd onscherpte. Al mijn lenzen zijn trouwens anti swieber (hoe noem je dat ook weer?) en dat helpt ook. Maar de meeste foto's worden pas perfect na een rondje Photoshop (uitsnijden, verscherpen, beeldverbetering enz.)
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 22-09-2013 17:03

Stond ik me daar te leunen tegen een lantaarn vlak naast China Garden...

Maar ik werk niet meer met een spiegelreflex met allerlei verwisselbare lenzen. Ik kan met mijn Sony Cybershot tot 30 keer vergroten en dat is voor wat ik doorgaans fotografeer ruim voldoende. Tegenwoordig fotografeer ik zelfs de Erasmusbrug vanaf een rustig plekje in Vlaardingen. :D

Onlangs ging ik met handmatig instellen bij verscheidene foto's de mist in. Dat was tijdens tv-opnames van het programma synDROOM van Johnny de Mol in Mookhoek op De Lindehoeve over een kennis van mij. De weersomstandigheden veranderden sneller dan ik veronderstelde en tevens moest ik een oogje in het zeil houden op mijn kleindochtertje van anderhalf. Die combinatie werkt niet, bleek achteraf. Maar ik had het ook kunnen weten, want op een gegeven moment reageerde mijn camera wel erg traag. Het gevolg was nogal wat 'zeer bewogen' foto's, zal ik maar zeggen. Experimenteren kun je beter niet op zo'n moment doen! Handiger is twee zelfde foto's te maken, een met handmatige en een met automatische instelling.

Afijn, gelukkig kon ik mijn kennissen toch nog verblijden met een paar gave foto's voor in het plakboek!

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 22-09-2013 17:34

Precies. Daarom nemen professionele fotografen ook nooit hun kleinkindjes mee :)
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Plaats reactie