VIB 64

Raad het plaatje!
John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 19-09-2013 20:27

Klopt, Leonie. Hij staat vlak naast de Beneluxtunnel ofwel in het gebied de Vijfsluizen in Schiedam.
Op internet is veel informatie te vinden over de Bolder, o.a. op Wikipedia.

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 19-09-2013 21:36

Ik zat er al aan te denken ,maar twijfelde door die brug op de achtergrond daarom kwam ik met mijn antwoord ergens in Rotterdam.Als we naar Vld kwamen reden we altijd door de Benelux tunnel daarom kwam dat torentje mij wel bekend voor,maar was dus hihi ffe op het verkeerde spoor gebracht door de Erasmusbrug. :lol:

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 19-09-2013 22:01

Als ik kijk naar de schaal op de kaart, is de Bolder zo ongeveer anderhalve kilometer van de plek waar ik de foto maakte verwijderd en de Erasmusbrug maar liefst een kilometertje of tien.
Het hoge witte gebouw rechts van de Zwaan stond er kennelijk nog niet toen Anita haar foto maakte.
De Bolder zie ik inderdaad regelmatig, omdat ik altijd via de Beneluxtunnel naar Vlaardingen rijd.

Vraag 1 kan ongetwijfeld beantwoord worden door Anita, maar met de gegeven aanwijzingen hierboven is het nu natuurlijk een makkie geworden voor elke haringkop!.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 20-09-2013 09:12

John je hebt deze foto toch met een telelens gemaakt? Dan weet je, als goede fotograaf, dat voorwerpen in de achtergrond extreem naar voren komen. Zo ook met die Zwaan. Al met al een leuk effect op deze foto.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

monique
Berichten: 415
Lid geworden op: 20-12-2012 15:06

Bericht door monique » 20-09-2013 13:14

die foto is gemaakt van af de oosterhoofd .... inham van de oude haven ..

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 20-09-2013 15:55

monique schreef:die foto is gemaakt van af de oosterhoofd .... inham van de oude haven ..
Hoewel het het westerhoofd was waar ik stond, reken ik dit goed. Op zo'n afstand maakt die paar meter niet uit.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 20-09-2013 16:14

flard schreef:John je hebt deze foto toch met een telelens gemaakt?
Ja en nee. Maar mijn compactcamera kan ik tot 30 keer vergroten inzoomen en dat komt toch neer op een soort telelens. Ik had geen statief bij mij en daarom zocht ik steun tegen een lantaarnpaal.
Dan weet je, als goede fotograaf, dat voorwerpen in de achtergrond extreem naar voren komen. Zo ook met die Zwaan. Al met al een leuk effect op deze foto.
Het is niet zozeer, dat ik dat opmerkelijk vind. Ik kan zonder inzoomen de maan, de zon en de sterren fotograferen,die oneindig veel verder weg staan. En al weet ik, dat de Zwaan boven van alles en nog wat uitsteekt, dan nog vind ik het verrassend, dat er geen objecten in de weg staan. Indien bijvoorbeeld de Bolder op de lijn Havenhoofd/Zwaan had gestaan, was er van die brug niets te zien.
Verder moet natuurlijk ook het weer meezitten. Een dergelijke foto zul je beslist niet elke dag kunnen schieten.

monique
Berichten: 415
Lid geworden op: 20-12-2012 15:06

Bericht door monique » 20-09-2013 23:07

het is idd een erge mooie plaatje ..die je idd niet elke dag kunt schieten .. echt heel geweldig ..
:wink:

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 20-09-2013 23:53

De foto van Anita mag er anders ook zijn. Een donkere lucht met geweldig mooie contrasten. Zij heeft zeker een telelens gebruikt. De Bolder is duidelijk groter dan die op mijn foto en vermoedelijk is zo'n scherpe afbeelding zonder statief niet mogelijk, en indien toch, een staaltje van een vaste hand.
En ook toen was het helder genoeg om de Zwaan te zien. Op een foto van Cok Boes zag ik hem zelfs vanuit Maassluis. Maar dan wel genomen vanaf een hoog standpunt.

Afijn, ik begrijp eruit, dat jullie naar elkaar zwaaien, maar ik raak pas onder de indruk als Cok kan vertellen wat je op je bord schept! :D

monique
Berichten: 415
Lid geworden op: 20-12-2012 15:06

Bericht door monique » 21-09-2013 12:35

hahahaa... ja dat zou idd erg goed zijn ..

idd de foto van anita was idd ook er mooi dat mag wel gezegd worden ..
trouwens jullie allemaal maken van die prachtige foto,s staat er telkens weer versteld van hoe mooi vlaardingen wel niet is .. en omgeving .. natuurlijk ..

Plaats reactie