Ik was architect, bouwde o.a. in Vlaardingen. Hoe heette ik?

Raadselachtige teksten
flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Ik was architect, bouwde o.a. in Vlaardingen. Hoe heette ik?

Bericht door flard » 15-03-2013 12:45

Ik neem aan dat jullie intussen allemaal nog koortsachtig nadenken over die straat en wijk die ik in het vorige raadsel wilde weten. Vooruitlopende op jullie juiste of onjuiste antwoord alvast een nieuw raadsel. Het wordt toch slecht weer in het weekend, dus kan je lekker bij de kachel naar de sneeuw buiten kijken en proberen het volgende raadsel op te lossen. Daar komt hij.

Ik was architect, bouwde o.a. in Vlaardingen, maar hoe heette ik?

Ik was een bekend architect, met veel nevenactiviteiten. Ik hield me zowel bezig met ontwerpen van gebouwen, als van hele stadswijken. Ik studeerde in Delft, maar een belangrijk deel van mijn leven bracht ik in Amsterdam door. Toch bouwde ik ook veel in andere steden. Mijn leermeester in Delft bouwde overigens het fraaie Rotterdamse stadhuis. Zelf bouwde ik o.a. een gebouw in Vlaardingen, maar meer vertel ik niet, want anders raad je mijn naam te gemakkelijk. Hintjes komen later nog wel, als het te moeilijk wordt.

Dus: hoe heette ik? En welk gebouw in Vlaardingen heb ik ontworpen?
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 15-03-2013 13:16

Flard, spreek je hier over Michiel Brinkman, (1873-1925) die als leermeester had Henri Evers, ontwerper van het Rotterdams Stadhuis?
Ik ben bang dat dit antwoord niet goed is maar;
Michiel Brinkman ontwierp tussen 1916 en 1917 het gebouw voor de Doggermaatschappij aan de Koningin Wilhelminahaven.


Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 15-03-2013 17:10

Nou John, dat had hem natuurlijk wel kunnen zijn, maar het is hem helaas niet. Henri Evers klopt trouwens wel. Evengoed een fraaie foto.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 15-03-2013 18:54

Hallo Flard

Het Hollandiagebouw? staat in het teken te sluiten voor de academie die

verhuist naar de Westhavenkade in het oude postkantoor.

Maar wie was de architekt Pleun van der Berg.?

het blijft een gokje. :roll:

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 17-03-2013 09:56

Pleun v.d. Berg was het ook niet.

De hint die ik jullie wil geven is: tik enkele slimme woorden in op Google rekening houdend met wat er hierboven al staat en je zult het vinden. Het is niet zo moeilijk als het lijkt ofwel, het lijkt moeilijker dan het is. Maar je kan ook zeggen dat het soms veel gemakkelijker is dan het schijnt te lijken, wat niet wil zeggen dat je het meteen lijkt op te lossen, begrijp je? Een schijnbare oplossing is ook niet goed, het noet wel ergens op lijken, maar schijn bedriegt toch altijd.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 17-03-2013 10:22

Het zal toch niet de Visbank wezen,

ontwerper Jacob van Schie 1770 :roll:

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 17-03-2013 14:18

Donald, als je leermeester in de 20e eeuw het Rotterdamse stadhuis bouwde, hoe kan je dan als leerling in de 18e eeuw de Visbank bouwen?
Het antwoord is helaas niet goed.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 17-03-2013 15:25

Flard dat was een beetje dom ben geen rotterdammer die dat weet.

Ik kom op het oude Postkantoor aan de Westhavenkade ,

de architect zoek ik noch even op is het van Evers

het blijft een gokje.

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 17-03-2013 18:00

Lastig, lastig....
Ik kom na even zoeken op architect B.Helleman. Hij ontwierp o.a. een groot deel van de Oostwijk. Ook was hij de architect van de onlangs gesloopte dr. Bavickschool.
Op de website Geschiedenis van Vlaardingen staat een verhaal over architect Helleman en de sloop van de dr. Bavickschool waar twee tegeltableau's uit tevoorschijn kwamen.
Ik ben benieuwd of dit antwoord goed is...
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 17-03-2013 22:22

Ik kan er geen chocola van maken, dus ik wacht gespannen af.

Plaats reactie