Wie weet in welke straat/buurt ik woonde?

Raadselachtige teksten
Plaats reactie
flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Wie weet in welke straat/buurt ik woonde?

Bericht door flard » 13-03-2013 15:37

Nu weer eens een ander soort raadsel dan vorige raadsels in dit draadje. Op MijnVlaardingen verbaasde het mij altijd dat, als men het had over een straat of buurt, men altijd aan kwam zetten met een hoop winkels die daar (vroeger) gevestigd waren of mensen die er woonden. Meer nog dan woningen en geveltjes herinnert men zich blijkbaar de sociale contacten die men (evt. via de winkels) in die buurt had (als men daar tenminste had gewoond). En logisch ook, want Vlaardingen is en blijft een dorp wat dat betreft. Ik wil eens testen of jullie weten over welke straat/buurt in Vlaardingen ik het heb, als ik een aantal namen van bewoners (uit het verleden) noem. Ze woonden dus in verschillende straten in de betreffende buurt.

“Rechts van ons in de “flats” woonde de familie Bovenberg waarvan de heer des huizes stationschef was. Later woonde daar van Roon, wiens garagebedrijf door de Duitsers in beslag genomen werd. Er woonden ook veel kappers in de buurt: kapper Struis, Westerdijk, Van der Lugt, Van Schaik enz.
Halverwege de hoek van onze straat en de …..woonde Van Lindonk, de baas van de Nieuwe Matex die op z'n fiets met extra groot frame naar zijn werk ging. Er woonden daar in de buurt ook veel dominees, w.o. ds. Zandbergen. Richting kapper Westerdijk woonde dokter van der Pol, die met z'n VW-kever met linnen dak veel te hard door de stad reed. Naast die kapper woonde mevrouw Rixoord, de verloskundige die je nooit meer vergeet. Haar dochter, die ook verloskundige was, trouwens ook niet. Een eindje verder woonden de dames Verschoor met hun muziekschool”

Nou, tot zo ver onze kleine wandeling, want anders dwalen we te veel af. Wie van jullie heeft in deze buurt gewoond en wie herkend nog namen uit dit stukje?
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 13-03-2013 15:50

Ja, ik!
Bij kapper Struis moesten mijn broer en ik altijd ons haar laten knippen.
"Lekker kort", zei mijn moeder altijd. :lol:

Ik verraad nog niets!
Laat de rest van de OnsVlaardingers nog maar effe nadenken.
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 13-03-2013 15:55

Tsja, dat risico liep ik natuurlijk :) dat met name John daar gewoond heeft. Maar John bedankt dat je eerst anderen wil laten reageren. Wellicht kunnen later in dit draadje nog herinneringen aan de buurt met elkaar opgehaald worden. Niet met mij hoor, want ik heb op Rotterdam-Zuid gewoond.

Misschien kunnen er zelfs nog wat foto's van die buurt geplaatst worden.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 13-03-2013 20:54

Ik kwam dagelijks over de Schiedamseweg daar zaten er twee,

en verder in de zijstraten daar waren er ook wat.

omgeving ik het Centrum.??????? :roll:

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 18-03-2013 11:58

Even dit draadje opfrissen:
Aan de ander kant van de kapper Struis, zat op de hoek een slager; Roodenburg. Als ik van mijn moeder een boodschap moest doen bij de slager moest ik altijd daarheen. Absoluut niet naar slager van der Heul hoewel die dichterbij huis was. Vanaf de tweede schooldag alleen naar school lopen, moeder heeft me één keer naar school gebracht; de eerste dag.
Dan liepen mijn broer en ik langs een badhuis, een grote school voor voortgezet onderwijs, een kerk, een groothandel in dranken, om op het schoolplein aan te komen met een in onze ogen grote dikke boom.
Deze boom staat er nog steeds. De meester uit de vijfde klas zal ik nooit vergeten; meester Lawalatha, wat kon die man een prachtige verhalen vertellen!
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 18-03-2013 12:43

Ik denk dat John precies weet wlke straat en buurt ik bedoel, als hij zelfs de plaatrs van een boom nog weet :)
Morgenavond de uitslag. En wie weet komen er nog foto's van de buurt en straat tevoorschijn.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 18-03-2013 14:26

Dan had je op een andere hoek de kapper van der Lugt, daartegenover was het bewaarschooltje (kakschooltje) van juffrouw Langbroek.
Ook dokter van der Pol woonde in die buurt. Mijn oudere zus zei steevast "Polletje" omdat het zo'n klein mannetje was.

Woensdagmiddag kregen wij als kinderen een stuiver, en op zaterdag een dubbeltje, daar mochten we dan snoep voor kopen. Het liefst bij mevrouw Kuil, een kruideniertje waar je van alles kon kopen. Wat ging je nemen?
Trekdrop, dropjojo's, witte en bruine muizen, niespoeder of een veterdrop.

Tegenover het winkeltje van Kuil was een mooie speelplaats met aan beide kanten een halfrond klimrek. Deze klimrekken waren bij uitstek geschikt als voetbaldoeltjes.

Door de hoofdstraat reed aan het einde van de middag een lange stoet arbeiders van oost naar west, op weg naar de pas nieuw gebouwde woonwijken in Vlaardingen. Bijna allemaal op de fiets, soms zag je een bromfiets voorbijkomen, zoals de Solex en de Berini.
De mensen hadden het toen nog niet breed....
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 22-03-2013 15:31

Ja, John had het al lang door. De straat/buurt die ik op het oog had was de 2e Van Leyden Gaelstraat of, zoals een echte Vlaardinger zegt, de Tweede Leyevangaalstraat.
Ik heb nog een paar namen John die jou en andere ex-buurtgenoten wellicht bekend voorkomen.

Familie van Dooren van de drukkerij
Jan Roest en zijn vrouw met hun bloemenstalletje naast de Bank op de Schiedamseweg
dokter Westenbrink, toen de enige vrouwelijke arts in Vlaardingen
van Pelt de loodgieter
5 velletjes ouwel voor 1 cent in het winkeltje van Poot
Dijkshoorn de melkboer
Pontier de bankwerker (hij werkte als kassier bij de bank van Mees)
de schrijfster Gera Kraan-v.d. Burg
ook een schrijfster C.M. van den Berg-Akkermans
Schrijvershof de groenteboer
Vermeer de schoenmaker

enz. enz.

Nou de wijk weet je nu al. Hoe komt ik als ex-Rotterdammer aan al deze wijsheid?

Lees het THVV eens en wel nr. 52 van juni 1994. Jaap van Krimpen schrijft daarin een prachtig artikel over "De 2e Van Leyden Gaelstraat en omgeving". En zo is het gekomen.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Plaats reactie