De V1 en de Sunlight fabriek

Raadselachtige teksten
flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

De V1 en de Sunlight fabriek

Bericht door flard » 11-03-2013 23:37

Zoals jullie misschien weten (of niet) werden op 23 maart 1945 de aan de Waterweg gelegen Sunlight fabrieken door Engelse Typhoon jachtbommenwerpers gebombardeerd, waarbij een aantal Duitsers om kwamen. Reden: vanaf het fabrieksterrein werden V-1's afgevuurd op Engeland die behoorlijk veel schade aanrichten. De Engelsen wilden daar dus een eind aan maken door de lanceerinrichtingen te verwoesten. Er werd natuurlijk veel meer dan alleen de installaties verwoest. De halve fabriek ging in vlammen op, waarbij de Vlaardingse brandweer niet mocht helpen blussen.
Later zijn de fundamenten waarop de lanceerinrichtingen stonden terug gevonden. Sommige bommen kwamen onontploft neer vlakbij het Mendelssohnplein (toen Mengelbergplein geheten) en bij de dijk bij het station.

Nu komt mijn vraag:

Waarom denk je dat de Duitsers de lanceerinrichtingen opstelden in de Fabrieksstraat op het terrein? Een kaartje tref je hieronder aan. De zwartgemaakte gebouwen betreffen de Sunlight fabriek.

Gemakkelijke vraag denk ik.

Afbeelding
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 12-03-2013 09:33

Ik zal wat meer vertellen van de VI in Den Haag en omstreken daar werden

in het begin op vaste lanceerplaatsen deze afgeschoten veel in Wassenaar

en Clingedaal .Maar ze werden ook met mobielanseerwagen`s die onder de

bomen op de scheveningseweg werden opgesteld.Als die binnen een minuut

op hield met geluid kwam hij waar dan ooit op de grond terecht

Al deze lanseringen stonden allemaal gericht op Londen,

Oja de Engelse waren het goed zat de VI op Londen de gingen de VI in

vliegtuigen te gemoed en tikte deze in de lucht aan en doken de zee in.

maar dat terzijde nu de sunligtfabriek,
------------------------------------------------------------

De V1-lanceerbaan op het Sunlightterrein was wel degelijk gericht op Londen.

De baan lag in de fabrieksstraat ten noorden van het VIM-gebouw en de vetloods.

Londen lag precies door de oost-west richting van deze straat in het verlengde daarvan.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 12-03-2013 11:20

Nou Donald, bedankt voor de aanvulling en je hebt het meteen goed geraden. Wel erg snel maar toch ga ik gauw weer een nieuw raadsel verzinnen, want een week wachten heeft nu geen zin.

De Duitsers hadden "wissenschaftlich gemessen" dat de richting van de Fabrieksstraat inderdaad precies naar London liep, zoals jij aangeeft. En daar moesten die V1's toevallig ook heen.

Een mooi en uitgebreid artikel over dit bombardement staat in THVV van juni 1995, nr. 56 en is geschreven door L.A. Buijnsters. De Duitsers wisten niet hoe snel ze alle overgebleven materialen vanuit Vlaardingen naar het oosten moesten krijgen. Brandweer en politie, laat staan de bevolking, mochten niet op het terrein komen. De niet ontplofte afgezwaaide bommen (500 ponders) zakten wel 10 meter diep in de slappe veengrond, maar gelukkig zijn ze allemaal geruimd. Tenminste dat hoop ik voor de mensen die daar wonen.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 12-03-2013 11:24

Volgens mij vond ik daar tussen oude dia´s deze foto 's van gezien. Of is dit weer wat anders?
Ik heb deze ingescand met een dia negatief scanner zaten in een oude doos div oude dia´s.


Afbeelding


Hoort deze er dan ook bij:

Afbeelding

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 12-03-2013 11:28

Ik heb nog wat oude foto's gevonden in die doos of eigenlijk dia's ik zal ze vanmiddag ffe plakken.Ik moet zo gaan overblijven op school. :lol:

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 12-03-2013 12:36

Ik denk dat de eerste foto van het bombardement op de Sunlight fabriek is. De tweede weet ik niet. Misschien weet iemand anders het?
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 12-03-2013 13:31

Hallo Flard

De tweede foto is ook op het terrein van Sunligtfabriek, als je rechts op de benede aan foto is een voetbalveld.

Zie daar het doel , deze foto is bij de brand gefotograveerd.

Want de Sunligt had een sportvereniging de Sunligt.met voetbal en handbal

verder kaarten enz enz.even bij gepraat. :roll:

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 12-03-2013 14:23

Maar goed dat ze niet net aan het sporten waren Donald :) Maar bedankt voor de aanvulling.

Leonie, ik weet niet of je een fotobewerkingsprogramma heb, maar je kunt de twee foto's verbeteren met gebruik van de functie "Hue/Saturation". Door heen en weer schuiven van de schuifjes krijg je een zwart/wit foto of liever Grijsfoto. Je kunt hem dan nog beter maken door een aparte "Grijswaarde" functie te gebruiken. Daarmee kan je kleurenfoto's ook in zwart/wit krijgen. Heeft ook elk goed foto bewerkingsprogramma. Ook even verscherpen. Ik zou zeggen probeer eens van deze foto's mooie zwart/wit foto's te maken. Mij is het wel gelukt. Ik gebruik PhotoFiltre.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 12-03-2013 19:15

Ik heb er( nog) geen fotobewerkingsprogramma op staan.Als ik al iets bewerk gebruik ik soms een online bewerkingsprogramma.

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 12-03-2013 19:19

Bij de oude foto's had ik al de foto's geplakt zag ik net .

Plaats reactie