Melkhuisje

Raadselachtige teksten
Plaats reactie
John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Melkhuisje

Bericht door John » 06-03-2013 17:08

In het Gooi, om precies te zijn in Hilversum bevind zich sinds jaar en dag een tennispark met de naam "Het Melkhuisje".
Wat veel mensen niet weten, en misschien sommige OnsVlaardingers ook niet, is dat er in Vlaardingen ook ooit een "melkhuisje" was.

Mijn vraag is: Wat werd er bedoeld met het Vlaardingse "melkhuisje", en waar stond dat "melkhuisje" dan wel?
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 06-03-2013 23:07

Da's geen makkie.
Alle sites die ik gevonden heb over de geschiedenis van Vlaardingen geven geen resultaat bij hun zoekmachines.

Grappig is wel, dat de baancommissaris van het Melkhuisje in Hilversum Daan van Vlaardingen heet.
Heb ik toch wel een klein prijsje verdiend! :D

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 07-03-2013 11:47

Het is niet zo moeilijk als het lijkt John de Antwoorder. Trouwens, wat zijn er veel Johnnen actief op het forum. Eentje bedenkt het raadsel, eentje geeft een (zij het foutief) antwoord, en eentje (onder de schuilnaam Flard) geeft het goede antwoord en dat komt nu. Het melkhuisje was een kiosk die in het Hof stond op de plek ongeveer van de huidige dierenweide vlak bij de Hoflaan. Geen thans levende Vlaardinger heeft die kiosk in het echt gezien, want hij werd al voor 1900 afgebroken. Een artikel hierover stond in het TIjdschrift Historische Vereniging Vlaardingen van december 1994 nr 54 van de hand van de onvolprezen Matthijs Struijs. Er staat trouwens een mooie tekening van het huisje in uit 1887.
Misschien dat John de Bedenker er nog iets meer van wil vertellen. Ik vond het antwoord al snel omdat ik een trefwoorden register van alle artikelen uit dat tijdschrift heb
Overigens stond in het maart nummer dat ik gisteren kreeg een artikel van M.den Admirant over het Van Leydenshofje dat onderwerp was van het eerste woordraadsel..
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 07-03-2013 14:27

Inderdaad Flard, dit is het juiste antwoord!
Matthijs A. Struijs schrijft in het door jou bedoelde artikel dat op 4 oktober 1887 de Vlaardinger A. Vink, "conducteur en tapper op eene stoomboot" een vergunning vroeg om "in de wandelplaats het Hof te mogen daarstellen en exploiteeren een Kiosk voor den verkoop per glas van melk, mineraalwater en dergelijken".
Hij verkreeg de vergunning op 15 oktober 1887, onder de volgende voorwaarden:
*De kiosk moest geplaatst worden onder de kastanjebomen bij de zuidwestelijke ingang van het Hof.
*Er mocht niets anders verkocht worden dan melk en mineraalwater
*De kiosk mocht alleen tussen 1 mei en 15 september in het Hof staan.
*Alleen open op werkdagen van 09:00 uur tot 19:00 uur.
*De kiosk moest op 1 mei 1888 geopend zijn, anders verviel de vergunning.

Na een paar weken echter verzocht Vink de gemeenteraad om ook op zondag open te mogen zijn. De gemeenteraad had geen bezwaar "mits die verkoop niet plaats hebbe, geduurende de uren voor de openbare godsdienstoefening bestemd, op Zon- en Christelijke feestdagen".

De kiosk was overigens geen lang leven beschoren, want "Overwegende dat van bedoelde kiosk niet langer overeenkomstig hare bestemming wordt gebruik gemaakt en aan de buitenzijden van dat gebouwtje herhaaldelijk opschriften worden gevonden van onzedelijken aard" werd besloten om per 1 mei 1893 de vergunning in te trekken.
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 07-03-2013 18:08

flard schreef:Het is niet zo moeilijk als het lijkt John de Antwoorder.
Klopt! Voor mij is het nu ook niet moeilijk meer! :D
Trouwens, wat zijn er veel Johnnen actief op het forum. Eentje bedenkt het raadsel, eentje geeft een (zij het foutief) antwoord,...
Meen je dat nou? Ik dacht dat de koffie met gebak al voor me klaar stond. Melkhuisje...Daan van Vlaardingen... nee hoor, gaan we ver terug in de tijd naar het Hof waar vieze Vlaardingers onzedelijke teksten op een melkuisje schreven. Door die gasten staat dat ding er niet meer.

Maar goed, ik kan daar nog altijd pannenkoeken eten. Alleen als ik daar nu zit zal ik goed opletten of daar de muren niet worden onder gekalkt, anders bedenkt er over een eeuw weer iemand zo'n lastig raadsel.

Plaats reactie