Wie waren de "Craankinderen"?

Raadselachtige teksten
Plaats reactie
flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Wie waren de "Craankinderen"?

Bericht door flard » 13-02-2013 13:15

In de 18e eeuw bestonden er in Vlaardingen de z.g. "Craankinderen". Voor wie werd deze naam gebezigd?
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 13-02-2013 15:53

Hallo Flard

Het is niet uit mijn tijd maar vond deze tekst.

Kraankinderen of kraankinders waren werklieden die een hijskraan bedienden.

Kraankinderen takelden met de kraan vrachten en versjouwden deze.
Het gaat vooral om kleine volwassen mannen die in vroegere eeuwen een op spierkracht aangedreven stadskraan in de haven gebruikten om schepen in- en uit te laden.
De lading bestond veelvuldig uit wijntonnen. Kranen waarmee ze werkten kenden een treerad waarin ze liepen om het hijstouw met de last te bedienen. Kraankinderen werkten onder toezicht van de kraanmeester.

De term kraankinderen was in gebruik in het huidige Nederland en België.
Onder meer de stadskraan in de Utrechtse binnenstad werd bediend door kraankinderen. Bijvoorbeeld in 's-Hertogenbosch bestond in de 17e eeuw een gilde met deze beroepsgroep.
Met de komst van de industriële revolutie verdwenen gaandeweg de op spierkracht aangedreven hijskranen en daarmee deze kraankinderen. Tot in de 19e eeuw kende men de term kraankinderen toe aan kraan- en havenarbeiders.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 13-02-2013 17:07

Omdat Donald meteen het goede antwoord gaf heeft het natuurlijk geen zin om nog een week te wachten met de oplossing.

Het is krek zoals Donald het zegt. Overigens zie je dat de "Kraankinderen" niet uitsluitend een Vlaardings "beroep" is. Overal waar kranen stonden bezigde men deze term.

De bron waaruit ik dit raadsel haalde is een artikel in Netwerk, 1992 nr. 1. Dit was het blad van de Vrienden van het Visserijmuseum. Er staat een zeer informatief artikel in over de geschiedenis van de Vlaardingse stadskranen, getiteld "De Vlaardingse Stadskraan 1625-1939" met een aantal unieke foto's. Het is geschreven door Matthijs A. Struijs (+), u welbekend van zijn vele historische publicaties. Het tijdschrift zal nog wel in het Stadsarchief ter raadpleging aanwezig zijn.

Nu moet ik waarachtig ook nog oppassen dat de door mij bedachte raadsels niet via Google gevonden worden anders worden ze veel te snel geraden :)
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 13-02-2013 17:35

Hallo Flard

Het was een toeval treffer maar êên moet de eerste zijn dat was Donald hahaha :D

Gast

Bericht door Gast » 19-02-2013 17:31

Hallo Flard

Waar blijft de nieuwe ik zit al op me randje van mijn stoel. hahaha :D

Plaats reactie