Er zijn meerdere types mogelijk. Het smakschip van Zwaan is daar een vanDonald schreef:Hallo PSVoorop
Ik denk dat jij heel dicht bij het goede antwoord komt.
Een voorloper van onze coasters
Ik ben aan het googelen gegaan en deze tekst sprak mij aan die van Flard,
het is een Galjoot
De galjoot was van oorsprong een kustvaarder. Een platboomd vaartuig met zijzwaarden,
voor de koopvaardij. Het was in gebruik bij Scandinaviërs, Duitsers, Nederlanders en Vlamingen.
Een roeizeilschip, dat ook wel in de vaart was voor de visserij en in de vijftiende en zestiende eeuw zelf als galeischip werd gebruikt.
Vanaf de zeventiende eeuw werd het schip slanker.
Het werd toen ook als adviesjacht of bombardeergaljoot ingezet bij de oorlogsvloot.
De VOC gebruikte het voor de vaart op Oost-Indië.
het is een Galjoot
De galjoot was van oorsprong een kustvaarder. Een platboomd vaartuig met zijzwaarden,
voor de koopvaardij. Het was in gebruik bij Scandinaviërs, Duitsers, Nederlanders en Vlamingen.
Een roeizeilschip, dat ook wel in de vaart was voor de visserij en in de vijftiende en zestiende eeuw zelf als galeischip werd gebruikt.
Vanaf de zeventiende eeuw werd het schip slanker.
Het werd toen ook als adviesjacht of bombardeergaljoot ingezet bij de oorlogsvloot.
De VOC gebruikte het voor de vaart op Oost-Indië.
-
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 06-12-2012 21:41
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 07-12-2012 11:56
Ik zal eerst zeggen wat het niet is. Het is geen walvisvaarder, noch een Hoogaars, een Bomschip, een Schokker, een Galjoot en al helemaal geen gallei.
Nou is Zwaan wel geen zeeman (wat ik ook geen moment gedacht heb ) maar zij gaf toch als eerste het goede antwoord: een Smakschip is het. Het is het kleine zusje van een Kofschip. Aanvankelijk waren het relatief kleine schepen, maar in de 18e eeuw werden ze zwaarder gebouwd en het spriettuig werd vervangen door een staand gaffeltuig en de mast werd verlengd met een steng. Doodnormale taal voor een echte kenner van scheepstuigage (wat ik dus niet ben). Zo'n verzwaarde Smak mat ca. 20 bij 2,3 meter en werd gebouwd voor zo'n 3 a 4000 gulden, toch een behoorlijk bedrag in die tijd.
Wil je meer weten over dit scheepstype dan staat er genoeg in de Wikipedia of op andere sites.
Nou is Zwaan wel geen zeeman (wat ik ook geen moment gedacht heb ) maar zij gaf toch als eerste het goede antwoord: een Smakschip is het. Het is het kleine zusje van een Kofschip. Aanvankelijk waren het relatief kleine schepen, maar in de 18e eeuw werden ze zwaarder gebouwd en het spriettuig werd vervangen door een staand gaffeltuig en de mast werd verlengd met een steng. Doodnormale taal voor een echte kenner van scheepstuigage (wat ik dus niet ben). Zo'n verzwaarde Smak mat ca. 20 bij 2,3 meter en werd gebouwd voor zo'n 3 a 4000 gulden, toch een behoorlijk bedrag in die tijd.
Wil je meer weten over dit scheepstype dan staat er genoeg in de Wikipedia of op andere sites.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed