Wat was er voor Van Duffelen?

Raadselachtige teksten
Plaats reactie
flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Wat was er voor Van Duffelen?

Bericht door flard » 21-01-2013 12:57

Fotograaf Van Duffelen zit op de hoek van de Groen van Prinstererstraat en de Gedempte Biersloot. Dat weet elke Vlaardinger. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo geweest. Voor de oorlog stond op deze plek een rijzig gebouw van twee verdiepingen. Leek een beetje op een kerk. In 1939 werd het afgebroken en zullen de huidige panden wel gebouwd zijn.

Wat was dat voor een gebouw? Waar werd het voor gebruikt? Het heeft enkele bestemmingen gehad.

En natuurlijk weer de vraag: zou iemand daar nog een foto van hebben of kunnen vinden?
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

PSVoorop
Berichten: 48
Lid geworden op: 16-12-2012 17:09

Bericht door PSVoorop » 21-01-2013 13:17

Het Sint Laurentiusgesticht of liefdesgesticht. Het zal een klooster geweest zijn denk ik.

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 21-01-2013 14:43

Volgens mij was het een RK bejaarden en verpleeghuis.
In 1939 is het gebouw gesloopt en zijn de bewoners overgebracht naar het Liefdegesticht aan de Hoflaan.

Foto:
Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 21-01-2013 17:07

Nou P.S.Voorop en John, jullie zijn wel goed hoor. Snel geraden. Mooie foto ook John. Ik vind het een merkwaardige bouwstijl. Wie verzint er nu zoiets?
Ik durf er niet eens een stijlnaam aan te geven.

Het St. Laurentius gesticht was echter geen klooster maar een tehuis voor rooms-katholieke ouden van dagen. In 1893 is de eerste steen gelegd door pastoor Boerkamp. In 1928 al verhuisden de ouderen naar de Hoflaan. Daarna was er o.a. de R.K. bibliotheek gevestigd en het Witgele Kruis. Zoals John zegt werd het gebouw in 1939 gesloopt. Maar John: die verhuizing van de ouderen was dus al 11 jaar eerder.

Goed geraden alle twee en bedankt voor de fraaie foto. Op naar het volgende raadsel.

N.B. Ik heb proberen op te zoeken wat nu precies een "liefdesgesticht" is. Ik ben er niet goed uit gekomen, zelfs niet door te Googelen. In ieder geval een r.k. gebouw, kon een klooster zijn, maar ook een school voor meisjes of ouderen tehuis, er konden nonnen wonen, kortom: een sluitende definitie heb ik niet kunnen vinden. Zijn er OnsVlaardingers van katholieke origine die dit misschien wel weten? Misschien kent Leonie een pastoor die het weet?

In Rotterdam is er in de Vijverhofstraat nog het "Vrouwe Groenevelt's Liefdesgesticht", een fraai hofje uit 1814 waar bejaarden gehuisvest zijn.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 21-01-2013 18:55

Ik zou het niet weten ik heb weinig tot niks met de kerk.

Zwaan
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-12-2012 14:22

Bericht door Zwaan » 22-01-2013 22:08

Ik denk dat het te maken heeft met de "Zusters van Liefde".
Dat was (of is nog) een al heel oude congregatie binnen de Rooms Katholieke kerk.

Verder weet ik er ook niet veel van, maar toen ik nog in Vlaardingen woonde hoorde ik bij onze buren die naam wel eens noemen.
Volgens mij waren de Zusters van Liefde ook gekleed in een kenmerkend "uniform".

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 22-01-2013 23:13

Dat zou allemaal best wel kunnen Zwaan, want bij mijn speurtochten op internet over dit onderwerp kom ik telkens die naam van die congregatie tegen (Zusters van Liefde). In ieder geval was een Liefdesgesticht niet alleen maar een klooster.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 30-01-2013 12:34

Hierbij nog even een oude foto van het Liefdesgesticht aan de Hoflaan

Afbeelding
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Plaats reactie