Waar woonde ik?

Raadselachtige teksten
flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Waar woonde ik?

Bericht door flard » 12-01-2013 16:32

Onze huisjes waren erg oud en niet iedereen mocht er zo maar in wonen. Je moest lid zijn van een bepaalde kerk. Verschil moet er zijn, nietwaar? Halverwege de 20e eeuw kwam de slopershamer en moesten we met zijn allen verhuizen. Maar waar naar toe? Dat zeg ik niet. Misschien weet je dat als je raadt waar ik in Vlaardingen woonde.

Mocht iemand het raden, dan zijn foto's, voorzover ze al bestaan, welkom.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Gast

Bericht door Gast » 12-01-2013 21:45

beste Flard

Een leuk idêê maar met je vraag , daar zou een enkeling het weten er is

geen enkel aanknopings punt om dat op te zoeken . :roll:

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 12-01-2013 22:37

Je hebt wel een beetje gelijk Donald. De hint in de tekst is "met z'n allen", maar dan nogis het redelijk moeilijk. Als niemand er snel achter komt zal ik nog een hintje geven. Ik denk dat echte oude Vlaardingers dit wel kunnen oplossen, omdat ze het meegemaakt hebben.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 12-01-2013 23:53

Nou, ik denk wel dat ik het weet!
Deze huisjes stonden aan een hofje, en dat hofje dankte zijn naam aan de toenmalige ambachtsheer....??
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

Gast

Bericht door Gast » 13-01-2013 08:15

Hallo John

Heb jij dat toen mee gemaakt het is ongeveer 63 jaar geleden.???? :roll:

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 13-01-2013 14:45

Nou is John wel echt, maar niet echt oud :) Knap dat hij het weet. Welk hofje had je dan in je gedachten John? Als het antwoord goed is, dan zal ik er nog een paar zinnetjes aan toevoegen met uitleg.
En Donald als jij het over 63 jaar geleden hebt, dan weet jij het antwoord kennelijk ook. Had jij hetzelfde in gedachten als John denkt te weten?
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 13-01-2013 15:11

Ik dacht aan het van Leijdenshofje.
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 13-01-2013 17:08

Dat is inderdaad goed John. Dit hofje werd al in 1757 gebouwd en wel door Diederik van Leyden. In het hofje lag een bleekveldje en er was een pomp en het was gelegen aan de Hofjesstraat (hoe toepasselijk) en de toegangspoort lag aan het Veerplein. Kennelijk waren daar nog meer hofjes anders zou de straat wel Hofjestraat, met één s, genoemd zijn. Weet iemand de naam van die andere hofjes? Je moest lid van de Nederduits Hervormde Kerk zijn, anders maakte je geen kans om hier te wonen. In 1958 werd het complex afgebroken en verhuisden alle bewoners naar het nieuwgebouwde Flatgebouw voor Bejaarden aan de Billitonlaan. Wie nog meer weet mag het zeggen.

Heeft iemand nog een foto van dit oude hofje of nog een plattegrond waar het op staat?
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 13-01-2013 17:25

Het van Leijdenshofje waarbij de fotograaf met zijn rug naar het Veerplein staat.
Afbeelding

Deze plattegrond stond ook eens op het oude forum,
dus credits naar de plaatser van toen.....
Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 13-01-2013 21:44

Ja dat is hem John. Ik had het hofje ook al op een oude luchtfoto herkend aan de witgeverfde onderkant van de gebouwen. Ook dat kaartje van jou is zeer waardevol, mede omdat we nogal eens foto's zien van straten of stegen in dat gedeelte en vaak weet je dan niet waar precies de ligging was.
Jullie moeten eens letten op de straatnamen die op dat kaartje staan, waarvan een aantal helemaal niet meer bestaat, b.v. de Liesveldselaan en de Willemstraat enz. Dit gedeelte van de stad is toch wel heel erg op de schop gegaan.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

Plaats reactie