Waar woonde ik?

Raadselachtige teksten
John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 07-03-2013 19:49

Op deze foto kun je goed zien waar ooit het van Leijdenshofje stond.
Om en nabij waar tegenwoordig het gebouw van Triangel staat.
Ter orientatie; in het midden van de foto zie je het winkelblok van de hedendaagse Fransenstraat. Het hoge pand daartegenover zat ooit een handel in huisbrandstoffen. Op het braakliggende terrein daarnaast moet de gemeentebibliotheek nog gebouwd worden. Links-midden-boven het oude Veerplein.


Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 07-03-2013 23:02

Tsja John dit is een fraaie foto, maar ook een foto van dingen die er niet meer zijn. We kijken naar een fata morgana. Als je goed naar de foto kijkt dan bestaan er nog maar enkele panden:

het stuk Waalstraat vanaf voormalige verf- en glashandel Kok, stukje stadhuis met torentje, ht blokje huizen aan de rechterkant van de Pepersteeg, het nieuwe winkelblok aan de Fransenstraat, het grote huis ertegenover en verder is alles op de foto gesloopt.

Overigens las ik onlangs waarom veel Vlaardingse huizen (en wellicht ook in andere steden) voorzien waren van witte kalk aan de onderzijde, tot 1 meter boven de straat. Dat zou zijn om meer licht te krijgen in de veelal smalle steegjes en straatjes. Ik weet niet of het waar is, maar het klinkt plausibel. Het Van Leydenshofje had ook zo'n witte onderkant, zoals je op jouw eerste foto hierboven kan zien.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 07-03-2013 23:29

Dat 'hoge' huis is inderdaad nog herkenbaar, maar lijkt inmiddels zo hoog niet meer.
Wat ik wel grappig vind is, dat hier gesproken wordt van de Pepersteeg. Toen ik een tijdje geleden met mijn vrouw bij het Hoogertje vis ging halen, sprak zij ook over de Pepersteeg. Ik zei, dat het Peperstraat heette. Zij dacht aan de Pepersteeg in Oud-Beijerland. Als je er zo inkijkt heeft het inderdaad meer weg van een steeg.
Het lijkt wel of iedere stad een Peperstraat of -steeg heeft!

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 07-03-2013 23:41

Oorspronkelijk heette de Peperstraat wel degelijk Pepersteeg.
In 1930 besloot de gemeenteraad de naam te veranderen naar Peperstraat.
Hieraan kun je merken dat Vlaardingers moeite hebben met veranderingen, na 80 jaar noemen "we" het straatje nog steeds Pepersteeg..... :)
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 08-03-2013 00:04

Ik denk niet, dat dat alleen met Vlaardingers te maken heeft. Besturen doen regelmatig anders dan haar bevolking wenst. Een ingeburgerde naam verander je niet zomaar.
Gewoon Pepersteeg blijven noemen!

Voor mij was het destijds vreemd dat toen ik na jaren terug kwam, de Van Hogendorplaan opeens een winkelboulevard genoemd werd, in plaats van gewoon een winkelstraat.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 10-03-2013 13:53

Misschien heeft het iets met chauvinisme of grootheidswaanzin te maken. Ooit moest Vlaardingen 120.000 inwoners tellen. Dan worden stegen al gauw straten, straten worden lanen en lanen worden boulevards. Stadhuizen dienen opnieuw gebouwd of verbouwd te worden. Balie-ambtenaren heten ineens front-office medewerkers en directeuren worden managers genoemd. Bibliotheken krijgen roltrappen, er wordt 1 wanstaltige torenflat midden in de stad gebouwd, een viaduct zonder einde wordt aangelegd, scholen worden colleges genoemd enz. enz. Anderzijds wordt de toegang tot de haven nog steeds gedomineerd door een scheefgezakte Chinees (die wel lekker eten heeft), stort een historisch bouwwerk als een Lijnbaan van ellende in elkaar, duren bouwprojekten soms jaren enz. enz.

Maar ook: iedereen kent iedereen in Vlaardingen, er worden nog wel dorpse beslissingen genomen, er worden zelfs onbegrijpelijke beslissingen genomen, maar toch: ik woon hier liever dan in Rotterdam, waar ik 20 jaar gewoond heb. Er zijn veel leuke dingen in Vlaardingen, maar die som ik een andere keer nog wel op. Ander draadje.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 25-03-2013 17:47

In het laatst verschenen tijdschrift van de HVV staat een alleraardigst artikel van de hand van M. den Admirant over het van Leijdenshofje.
Aanrader voor wie meer wilt weten over het van Leijdenshofje.
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

René
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-05-2013 05:10

Bericht door René » 27-05-2013 22:00

De Stille Steeg werd ook wel Hofje Van Polderman genoemd, heb ik me laten vertellen.

Plaats reactie