23 Juni supermaan

Hier kunnen deelnemers hun hobbys bespreken
earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

23 Juni supermaan

Bericht door earthling » 22-06-2013 01:51

Aanstaande zondag staat de maan weer vol en erg dicht tot de aarde waardoor ze flink groter is dan normaal.
Als het helder is dan is het een mooie gelegenheid om prachtige foto's te maken :wink:

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 22-06-2013 02:35

Uit het grote maanboek.

Deze volle maan in de periode van 16 Juni tot 15 Juli word de maan van de kortste nacht genoemd.
Andere namen zijn Plantmaan omdat in deze tijd planten nog kunnen worden verplaatst naar hun definitieve bestemming, en Hooimaan omdat eind Juni meestal volop wordt gemaaid en gehooid.
Hooi was voor onze voorouders net zo belangrijk als graan om de winter door te komen.
Deze maan valt net voor midzomer of iets erna, waardoor deze periode alles te maken heeft met het hoogtepunt van het licht.
Zonnestralen werken prikkelend op de zenuwcentra en de klieren, wat maakt dat het bewustzijn en de geest zich meer hechten aan de materie.
Na zonsondergang kan het bewustzijn zich van bepaalde zenuwcentra losmaken en zich in het geestelijke terug trekken.
De nachten zijn nu heel kort en daarmee is de tijd waarin je je makkelijk kunt terugtrekken in het onbewuste en het geestelijke ook kort.
In deze periode van licht en warmte lokt het meer om je bewust en actief op de buitenwereld te richten en te genieten van het buitenleven.
Toch vraagt ook deze volle maan om stil te staan bij de binnenwereld.
In de natuur heeft de groei van veel gewassen een hoogtepunt bereikt en gaat het nu om het rijpen.
Volgroeien, volwassen worden, zich ontwikkelen, tot volle wasdom komen, het zijn processen die zich in eerste instantie van binnen afspelen.
Dit is niet het moment om nieuwe plannen ten uitvoer te brengen of op te pakken, maar meer om stil te staan bij de rijping van je plannen, doelen of wensen.
Kijk naar wat zich heeft ontwikkeld in jezelf.
Neem de ruimte om je ideeën en plannen verder te ontplooien en vorm te geven.
Laat de inwendige groei rustig plaatsvinden.
Je kunt het vergelijken met bloemknoppen die zich hebben geopend, zich lieten bevruchten en nu uitgroeien tot fruit.
Wat je (symbolisch) hebt gezaaid, is nu sterk gegroeid en vraagt tijd om verder te rijpen, om die vorm aan te nemen die jij wenst.

Astrologie.

De volle maan staat in Steenbok, dit geeft betrouwbaarheid en de innerlijke drang tot verantwoordelijkheid.
Deze krachten kunnen ook veranderen in een valkuil als er te veel verplichtingen worden opgenomen en er een schuldgevoel ontstaat, omdat er niet aan alles kan worden voldaan.
Probeer een middenweg te vinden tussen plicht en gevoel, tussen jezelf inhouden en steeds de verantwoordelijkheid nemen.
Doelen volgroeien niet alleen door nuchtere volhardendheid, maar ook door je bewust te blijven van je eigen gevoelens en behoeften.

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 22-06-2013 17:58

Ik ben benieuwd vooralsnog is het hier bewolkt.2 jr terug heb ik ook al is foto's van de super maan gemaakt.

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 22-06-2013 20:32

Ik ben bang dat we hier geen super maan te zien zullen krijgen vandaag het is flink bewolkt.
Ik heb nog een paar maanfoto's in mijn uitgebreide inmiddels foto archief zal ze hier is laten zien:

Veel rommelen met belichting, met of zonder statief veel mislukte foto's,maar soms zat er iets bruikbaars tussen.Waar je meer zag dan alleen die gele ronde vlek.Ik heb geen mega telelens er op ik heb op de camera die ik nu gebruik 30 x optische zoom de fuji hs 20 mijn vorige was de fuji s5700 die gebruikt mijn dochter nu.

Niet slecht voor mijn toestelletje nou ja is ietsie groter ;) he de maan.

2 jr terug had je ook een supermaan eerlijk gezegd heel veel verschil zag ik niet ja ietsie groter.

Hier enkele maanfoto's van mij deze met de blaadjes zijn nog met mijn oude toestel gemaakt aantal jaar terug.Heel veel experimenteren met belichting etccc en goed richten toen hadden we nog de boom in de tuin en dit is het resultaat .Het lijkt net of de blaadjes er op zijn geplakt.

Afbeelding


Afbeelding


Hier met het fototoestel die ik nu gebruik

Afbeelding


Afbeelding



Deze heb ik zwart wit gemaakt


Afbeelding

Hier was het halloween toen vloog eucalipta ook ffe voorbij ;) grapje ffe bewerkt.

Afbeelding

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 22-06-2013 20:46

Die laatste komt me bekend voor........ Wie is dat ook alweer?
't Lijkt m'n zus wel! :wink:
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 22-06-2013 21:34

Laat je zus het maar niet lezen :lol:

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 23-06-2013 02:32

Vanavond heb ik een druk avondje gehad, pc installeren en updaten, ondertussen een afwas doen, een was draaien en ophangen, maar ook keek ik af en toe naar buiten.
Een mooi schouwspel van overdrijvende wolken die gepaard gaan met af en toe een stevige bries vanuit het westen.
Hopelijk hebben we vanavond geluk en is het helder :)

De eerste twee foto's vind ik echt veel sfeer hebben, mooi scherp.

monique
Berichten: 415
Lid geworden op: 20-12-2012 15:06

Bericht door monique » 23-06-2013 14:37

nau het zijn idd erge prachtige foto,s .... @idd laat je zus het maar niet lezen john .. :wink:

Gast

Bericht door Gast » 24-06-2013 08:34

Hallo OV-ers

Wie heeft de supermaan kunnen vast leggen ben benieuwd. :D

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 24-06-2013 11:57

Helaas Donald ik niet het was veel te bewolkt.

Plaats reactie