In het voorbijgaan

Hier kunnen deelnemers hun hobbys bespreken
John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

In het voorbijgaan

Bericht door John » 14-02-2013 15:37

Draadje voor foto's en verhalen die je zoal tegenkomt tijdens het dagelijks leven of tijdens je vakantie.
Dus "In het voorbijgaan."
Ik bijt het spits af, met foto's en een verhaal over het watersnoodmonument op het schiereiland Tholen.

Sint Maartensdijk-Stavenisse
Watersnood-monument "Het Zeemonster" van de Amsterdamse kunstenaar Gerrit Bolhuis.
Een deel van de bevolking van Stavenisse was niet gelukkig met de keuze voor dit beeld.
De watersnoodramp was voor hen een straf van God en zo'n straf mag je niet als een monster voorstellen. Het monument is daarom niet in Stavenisse geplaatst, maar juist over de toenmalige gemeentegrens in Sint-Maartensdijk. Het is onthuld op 13 november 1958.
Het opschrift luidt: "Op wens van de stichting adoptie eiland Tholen, gaf Gerrit Bolhuis gestalte aan hetgeen in de rampnacht geschiedde."



Afbeelding

Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 16-02-2013 14:33

De ambachtsvrouwe van Oosterland.
Beeltenis van de ambachtsvrouwe van Oosterland; Suzanna Maria Cau, geboren Lonque. Zij investeerde veel geld in Oosterland en werd daardoor de weldoenster van Oosterland genoemd. Zij financierde de herberg met de rechtskamer in 1740 en de korenmolen in 1752. Ze schonk de kerk een bewerkt, zwaar zilveren avondmaalsstel, bestaande uit één groot bord, twee kleinere en twee zilveren bekers. Ook reserveerde ze een bedrag voor de bouw van een nieuwe torenspits en legateerde een kapitaal voor de bouw en het onderhoud van een tehuis dat onderdak moest bieden aan armlastige gezinnen die door de diakonie en de armmeesters van Oosterland werden onderhouden. Na haar overlijden is in 1753 het "Gasthuis" van dat geld gebouwd.


Afbeelding


Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 25-02-2013 15:20

Gevelsteen van het weeshuis te Schoonhoven.
Schoonhoven koos tijdens de tachtigjarige oorlog de zijde van de opstandelingen onder Willem van Oranje. De toenmalig (katholieke) burgemeester Barend van Hoeff liet na zijn dood de helft van zijn bezittingen na aan de armen van de stad. Na zijn dood werden bezittingen van katholieke inwoners in beslag genomen door het stadsbestuur, die met dat geld onder andere een weeshuis stichtte in het oude onteigende klooster van Sint Agnes. Nadat het weeshuis enkele malen was verhuist, werd er in 1607 een huis gekocht in de Koestraat. Dit huis wat gebouwd werd in 1549 werd definitief het weeshuis. De stichtingssteen herinnert aan het weeshuis van Schoonhoven.



Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 09-03-2013 12:26

De Olliemölle van Borculo.
Deze molen is een zogenaamde onderslag watermolen.
Het is oorspronkelijk een oliemolen en wordt sinds 1920 gebruikt voor het malen van graan.
De molens, want het zijn er twee, behoorden in de 14e eeuw tot de heerlijkheid Borculo.
In 1777 kwam de heerlijkheid in het bezit van stadhouder Willem de Vierde. De gemeente Borculo kreeg het complex in 1957 in bezit, en liet het geheel restaureren.
In 2008 is het gebouw verkocht aan de houders van het restaurant wat er tot heden in gevestigd is.
Stuw, waterwerken en -rechten bleven echter in handen van de gemeente Berkelland.



Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 22-03-2013 00:12

De Poldervaart, een kanaal tussen de Schie en de Nieuwe Maas.
Gegraven in 1280 als afwatering van het Hoogheemraadschap van Delfland. De vijf ambachten Vrijenban, Hof van Delft, Pijnacker, Berkel en Kethel hadden ieder een eigen sluis die in 1587 werd vervangen door een nieuwe sluis; De Vijfsluizen. Langs de Poldervaart stonden zeven windmolens waarvan de Babbersmolen onlangs geheel is gerenoveerd.


Afbeelding

Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 22-03-2013 16:09

Als je op de Ermelose heide fietst over die mooie schelpenpaden, dan kom je vlakbij de provinciale weg opeens een zittende Romein tegen. He, denk je, is Asterix soms hier in de buurt geweest? Nee dat was in Frankrijk, maar wat doet zo'n soldaat hier dan? Er staat een keurig bordje bij, waarop vermeld staat dat hier een Romeins marskamp heeft gelegen. Je ziet de wallen in de vorm van een ruit nog liggen. Aan de overkant van de weg en natuurlijk op de plek van de weg zelf is dit allemaal verdwenen o.a. voor een parkeerplaats. Maar op de heide zelf is het nog goed te zien. Je kunt via Google Maps proberen de plek te traceren. Als iemand de plek vindt mag hij die hier publiceren. Er is zelfs een site over:

http://www.fectio.org.uk/sites/ermelo2001nl.htm

En hier zit hij dan in weer en wind.


Afbeelding
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 01-04-2013 17:43

In Oudewater staat sinds 2003 dit borstbeeld van Swiebertje, de zwerver uit de televisieserie uit de jaren 50, 60 en 70 van de vorige eeuw.
Het beeldje werd onthuld door de acteur die deze rol speelde: Joop Doderer.
In het stadje Oudewater en omgeving werden destijds veel buitenopnames voor de serie gemaakt.

De schrijver van de reeks kinderboeken waar de televisieserie op gebaseerd was, heette J.H. Uit den Bogaard.
Hij begon reeds in 1936 met deze reeks kinderboeken.
Het hoofdpersonage is de landloper Swiebertje, die het steevast aan de stok kreeg met veldwachter Bromsnor.
Daarnaast kwam Swiebertje vaak op de koffie bij juffrouw Saartje, de huishoudster van de burgemeester. (Lekker kopjen koffie, juffrouw Saartje!).
Later kwam ook het figuur Malle Pietje in de serie.

Swiebertje werd van 20 april 1955 tot 25 april 1975 op televisie uitgezonden. De serie eindigde met het vertrek van Swiebertje naar Canada.


Afbeelding
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 01-04-2013 22:08

Een kleine tien jaar heb ik gewoond in het mooie stadje Vollenhove in de kop van Overijssel. De omgeving is daar prachtig in de buurt ook van Giethoorn en de Weerribben.
Een bezienswaardigheid in Vollenhove is o.a. de ruïne van Toutenburg, een miniem stukje kasteel dat is overgebleven van het kasteel van Toutenburg.
Voor de ruïne is boven het water een soort podium gebouwd waar af en toe voorstellingen zijn.

Zo ongeveer twee à drie keer per jaar ga ik met mijn vrouw die richting uit om contact te houden met enkele vrienden en ook dan maak ik als het kan graag even tijd voor wat foto's in het voormalige vissersstadje aan de Zuiderzee.

Afbeelding

Meer informatie is te vinden bij Toutenburg met o.a. dit filmpje:



flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 02-04-2013 11:38

Leuk filmpje John van die Toutenburg. De omgeving is alleen wat meer bebost geraakt in de loop der tijd. Ik ken de omgeving van Vollenhove goed, want wij gingen vroeger altijd kanoën in de Weerribben en op de Wieden en brachten dan ook vaak bezoekjes aan Vollenhove, Blokzijl, Giethoorn of Kalenberg. Noordwest-Overijssel is 1 van de mooiste streken van Nederland die ik ken (en ik ken er heel wat) en hoewel het er steeds drukker wordt (vooral met pleziervaart) is er nog ruimte en stilte genoeg te vinden. Het gebied is bij westerlingen nog steeds niet zo heel erg bekend. Drenthe en de Veluwe zijn vaak drukker.
Ken je het voetveer bij Jonen? En ken je Muggenbeet en het dorpje Nederland? Ik heb er veel voetsporen of liever peddelslagen liggen.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 02-04-2013 15:07

Zeker flard, al die plaatsen en gehuchtjes ken ik en ben daar ook geweest. Gek genoeg herinner ik mij niet meer of ik mij ooit naar de overkant getrokken heb met dat pontje. Mij staat bij een enkel keertje. Maar het is dan ook zo'n dikke 50 jaar geleden, dat ik daar woonde.
Een paar keer heb ik gezeild op de Belterwiede en jarenlang fietste ik 22 kilometer van Vollenhove naar de Kweekschool, zoals dat toen nog heette, in Meppel. En dat dan ook weer terug. Maar wel een mooie route tussen de Beulaker- en Belterwiede door.

Mijn vrienden van toen wonen nu verspreid in Vollenhove, Zwartsluis en Blokzijl.

Hier wat plaatjes:

Dit is de Buitenhave van Vollenhove. Let op de brug in de verte, die onlangs vervangen is
12 april 2008
Afbeelding

Nu vanaf ongeveer dezelfde plaats ruim vier jaar later, maar nu met de nieuwe, bredere brug in close up.
De brug vormt de verbinding van het oude land met het nieuwe, ofwel de Noordoostpolder.
1 juli 2012
Afbeelding

Hieronder een klein stukje Binnenhaven of Oude haven, die er geheel anders uit zag toen ik daar nog woonde met hier meer informatie:

Binnenhaven

1 juli 2012
Afbeelding

En hier een zicht over de haven van Blokzijl.
1 juli 2012
Afbeelding

Plaats reactie