toen was de bus heel gewoon.

Forum voor algemene berichten uit Vlaardingen
Plaats reactie
Gast

toen was de bus heel gewoon.

Bericht door Gast » 15-03-2013 21:18

Ik vond deze site een persoon uit de Babberpolder
------------------------------------------------------------
Een Holland Saurer als kermisattractie
Met RET-lijn 43 naar Schiedam
1960–1966 / Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam
Frank van den Boogert –

Als jongetje opgroeien in de jaren zestig, in de Babberspolder, één van de nieuwbouwwijken van het in die tijd

Een Holland Saurer als kermisattractie
Met RET-lijn 43 naar Schiedam.1960–1966 /Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam...Als jongetje opgroeien in de jaren zestig, in de Babberspolder, één van de nieuwbouwwijken van het in die tijd snel groeiende Vlaardingen, was in alle opzichten een ontdekkingstocht. Al snel ontdekte ik ook de grote gele bussen van de RET.

Twee soorten bussen
In mij toen beperkte wereldbeeld waren er twee soorten RET-bussen: bij de ene stapte je achter de vooras in en bij de andere, die al een modernere indruk maakte, was dat juist vóór de vooras. Pas vele jaren later kwam ik er achter welke bussen het precies betrof. De Saurers uit de 400-serie, die op de stadsdienst reden en de inderdaad nieuwere "Holland Saurers", die vooral op de lijnen 43 en 48 naar Schiedam dienst deden.

Winkelen
Van lijn 43 maakten mijn moeder en ik gebruik als we naar Rotterdam gingen. Vlaardingen had weliswaar z'n winkelcentrum, het Liesveld, maar voor grotere aankopen, het echte 'winkelen', was toch vaak Rotterdam de bestemming. Dat betekende eerst met de bus van de Van Hogendorplaan naar Schiedam en overstappen op tram 4 die ons van de Koemarkt in rap tempo over de Rotterdamsedijk naar het Marconiplein en verder tot het centrum van Rotterdam bracht. Geweldig, zo'n Allan-stel met slingerende bijwagen op de hoogste rijstand voortracend! Voor een jongetje van een jaar of zes een hele attractie!

Heel modern: de motor achterin
Maar terug naar de bus, want dat was ook een attractie. Op de lijnen naar Schiedam reden dus de Holland Saurers en die hadden -heel modern- de motor achterin. Daardoor was de vloer achter de middendeur verhoogd. De achterbank stond tegen de motorruimte aan en de bovenkant van de rugleuning was gelijk met de bovenkant van die motorruimte. Voor een kind een geweldige plek om te zitten: bovenop de motor! De weg tussen Vlaardingen en Schiedam had toen nog grotendeels klinkerbestrating en vertoonde veel gaten en kuilen. Vooral het deel in de "put" onder het NS-station Vlaardingen-Oost. Als vanuit Schiedam een Holland Saurer daar met forse snelheid doorheen reed, was die zitplek op de motorruimte fantastisch: je werd alle kanten op geslingerd en waande je in een kermisattractie. Dat mijn moeder van dat alles minder gecharmeerd was laat zich raden …..

De ontdekkingstochten gingen verder en steeds werden nieuwere bustypen ontdekt. Ze completeerden langzamerhand mijn plaatje van een wereldje waarin alles nog goed was en waarin geluk (en de bus) heel gewoon waren.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 15-03-2013 23:58

Ja, die busritten met overstappen op de Koemarkt op lijn 4 herinner ik me ook nog wel. Alleen nog zo'n tien jaar vroeger.
Mij staat bij, dat wij opstapten op de Anthony Knottenbeltsingel, maar ik durf daar mijn hand niet voor in het vuur te steken. Wij woonden in de Sportlaan.
Buiten het winkelen bij destijds bijvoorbeeld C&A in Rotterdam, woonde ook veel familie in Rotterdam-Zuid. Dus ik heb dat soort ritten behoorlijk vaak gemaakt.
Dat was nog in de tijd, dat de jongeren opstonden voor de ouderen.
Maar eerlijk is eerlijk, ook nu maak ik dat nog wel eens mee.

Gast

Bericht door Gast » 16-03-2013 09:12

even de bus 43 in de wijk roep vele herinneringen op.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie