De vraag van vandaag 15

Algemene berichten
Plaats reactie
earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

De vraag van vandaag 15

Bericht door earthling » 14-11-2013 09:59

Hoewel Minister Dijsselbloem bij de Rabobank aandrong om aangifte te doen tegen de medewerkers die zich bezig hielden met het manipuleren van de libor/euribor -zodat ze voor het rechtsgevoel van de mensen vervolgd kunnen worden- zal dat niet gaan gebeuren.
De bank is namelijk beboet met een bedrag die vele malen hoger is dan welke strafrechtelijk opgelegd kan worden, bovendien is met deze schikking verdere vervolging afgekocht.

Wat zeker niet onbelicht moet blijven is de vraag of er wel een strafbaar feit gepleegd is, immers banken konden, kunnen en mogen zelf onderling de interbankaire rente bepalen, is het dan vreemd dat ze dat in hunner voordeel doen?

Maar terug naar het punt wat ik wil maken, volgens mij is strafrechtelijke vervolging te prevereren boven een belachelijk hoog schikkingsbedrag die natuurlijk doorberekend zal worden naar de klanten en deels aftrekbaar is van de belasting waardoor de staat (wij dus) 193 miljoen van het totale schikkingsbedrag moeten bijleggen.

Dat is pas onrechtvaardig naar de mensen toe die nu wel redelijk wakker geschud zijn over het feit dat alle banken een loopje nemen met de zorgplicht en hun klanten onbegrijpelijke producten aansmeren om aan ze te verdienen en bonussen op te strijken.

De financiële wereld is niet alleen ziek, ze is totaal verrot, corrupt en ze komen er gewoon mee weg.

Mijn stelling is dat vervolgen beter is dan een schikking, wanneer de verantwoordelijken aangepakt worden en geplukt heeft dat meer effect.
Dan zullen bankiers wellicht weer een risicobesef krijgen en ethischer handelen.

Uw mening?

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 14-11-2013 12:13

Wiens brood men eet diens woord men spreekt!

De ministers, staatssecretarissen en tweede kamerleden moeten als ze niet meer in de politiek actief zijn toch ook weer een (dikbelegde) boterham verdienen? Moet ik nog meer zeggen?
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 14-11-2013 14:33

Tja, er zijn meer mogelijkheden, in het europees parlement verdienen ze zeer goed en hoeven in tegenstelling tot normale stervelingen in ruil voor een meer dan riant pensioen daarvoor geen premie te betalen.
Belasting over hun inkomen is trouwens ook een lacher.

Hier een leuk voorbeeld van buitensporigheid.
4 jaar lang heb ik sturing gegeven aan 14 werknemers en daarnaast zorg gedragen voor de inkomende en uitgaande stromen, controle op aanwezigheid en de juiste procedure voor chemicaliën en het verwerken van afvalstromen tot producten om het eventjes in dure woorden te omschrijven.
Had ik dit voor de overheid gedaan had ik volgens mij minstens een loon van 140.000 moeten ontvangen :)
Daar moest dan niet aan getoornd worden vanwege goed werkgeverschap.

Plaats reactie