Waar ligt de rekening nu?

Algemene berichten
earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 02-02-2013 22:07

flard schreef:Helemaal mee eens Jelle, al zou ik salarissen voor ambtenaren niet zomaar ineens willen verlagen, want de ene ambtenaar is de andere niet. ER zijn talloze ambtenaren die gewoon in de uitvoerende dienst werken, b.v. vuilnismannen. En dat zijn echt geen grootverdieners hoor. Wat ik echt schandalig vind is dat die SNS topman 550.000 euro verdient. En je weet niet wat hij er stiekum nog bij krijgt en wat voor commissariaten hij nog heeft. En dan heeft de regering en de Kamer het over toplieden die veel te veel verdienen. Laat ze dan eens met deze persoon beginnen. Graaiers zijn het!

En Jellebie, wat jij niet vermeldt als schandalig is het feit dat gepensioneerden zo achteruit gaan. In januari hebben we al een fikse korting gehad (ja zegt men: we hebben een nieuwe rekenmethode toegepast. Prina hoor, maar dan wel eentje die mij zo een paar honderd euro bruto per maand kost. Zomaar weg, verdampt, naar de ratsmodee, in de zak van de SNS topman. En dan komt het ABP nog in april met een half procent korting (andere fondsen met soms wel 7 %) en per april 2014 staat een nog veel hogere korting te wachten. Dus echte pechvogels hebben volgend jaar nog maar de helft van hun pensioen als het tegen zit. En de pensioenen zijn al jaren niet meer geindexeerd met de inflatie. Hoezo onrechtvaardigheid? Let wel: ik klaag niet voor mijzelf. Ik klaag voor al die mensen met een klein aanvullend pensioen. En wie weet wat ze nog met de AOW gaan doen?
Ik vraag me af Flard of dat niet al lange tijd tot het verleden behoort, het zijn vooral private bedrijven die ingehuurd worden door gemeenten om vuil op te halen enz..
Het zijn dus geen ambtenaren meer.
Bovendien zullen zij al rond het minimum zitten dus daar valt ook zeker niets te halen.
Ook niet bij mensen in de groenvoorziening of andere werkzaamheden die gedaan worden door mensen, werkzaam bij het TBV.

En ja, ouderen worden op een viese manier gepakt, zo ook andere zwakke groepen in de samenleving terwijl de graaiers en grootverdieners fijn buiten schot blijven.

Het is gewoon ronuit asociaal.

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 02-02-2013 22:11

Evertje1962 schreef:Intussen lees ik ook nog even, dat Nederlandse multinationals voor niet minder dan 26 miljard (!) in België gestald hebben omdat dat fiscaal een stuk voordeliger is. Ik weet niet hoeveel dat de Nederlandse fiscus scheelt, maar ik kan me zo voorstellen, dat met die opbrengst de nationalisering van SNS Reaal bekostigd had kunnen worden.

Dus wie geld heeft, heeft altijd de mogelijkheid om het zodanig weg te zetten dan eigenlijk niemand eraan kan komen, wie weinig of geen geld heeft betaalt de rekening. Niet dat er nu iets nieuws onder de zon is, want zo is het altijd al gegaan en ik kan me niet voorstellen dat dat ooit anders wordt, zucht.....
Als we niet in de muntunie zaten en dus nog de gulden hadden, zou dit volgens mij niet gebeuren, dan word het risicovol om geld in andere valuta aan te houden omdat we dan te maken hebben met zwevende valuta.

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 03-02-2013 23:38

Het lijkt er een beetje op dat er wat beweging in de zaken komt.
Ex-Topman van SNS-bank Sjoerd van Keulen weg bij Holland Financial Centre
Bij onze charmante Eva Jinek, sprak Diederik Samson uit dat er getracht gaat worden de onterecht uitbetaalde bonussen terug te vorderen.
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

flard
Berichten: 441
Lid geworden op: 07-12-2012 11:56

Bericht door flard » 04-02-2013 00:04

Earthling en anderen, ik kan jullie aanraden het volgende examenstuk over ambtenaren eens te lezen. Je hoeft de vragen niet op te lossen hoor :)

http://www.havovwo.nl/vwo/vne/bestanden/vne11iit1.pdf

Overigens heb ik ooit gelezen dat 85 procent van de ambtenaren in een uitvoerende dienst zit. Zou men daar ambtenaren ontslaan dan heeft dat waarschijnlijk meteen invloed op de service aan de burger. Niet doen dus.
Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 04-02-2013 22:24

Maar de politiek is daar dus wel mee bezig, wet normalisering rechtspositie ambtenaren.
Naar ik begrijp willen ze het ontslagrecht en de arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren gelijktrekken met de private sector.

Hoe denk je daar over Flard?

Je sprak over vuilnismannen, tegenwoordig is het of Gansewinkel of Sita die met hun kraakperswagens door de wijken rijden om het vuil op te halen, dat zijn toch echt geen ambtenaren.
Hoe het allemaal precies in zijn werk gaat weet ik niet maar het lijkt me dat bedrijven middels contracten werk voor meerdere jaren binnen halen zoals werkzaamheden aan straatverlichting, wegen, reiniging, groenvoorziening, en het ophalen van (grof) afval.

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 04-02-2013 22:25

On-topic.
De rekening ligt dus zoals altijd bij de werkende mens.
Door de staatssteun voor de SNS, de ABN-AMRO en de ING mogen/kunnen deze banken niet meer concurreren met hun spaarrentes en hypotheekrentes.
Dus is voor de spaarder en huiseigenaar geen of weinig keuze.
Bijkomend kost het de belastingbetaler nog extra, omdat daardoor de hypotheekrente-aftrek kunstmatig hoog blijft.
Kortom de winsten vloeien zoals altijd weer naar de banken, met hun bonuscultuur....:twisted:
B. Combée, directeur Consumentenbond: Er was natuurlijk heel veel ongenoegen en ook gewoon woede bij consumenten die eerst zien dat banken omvallen door een onverantwoord risicobeheer. Vervolgens moet de belastingbetaler die bank redden. En daarna betaalt de consument die een hypotheek afsluit er nog een keer voor door een veel te hoge hypotheekrente.
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 04-02-2013 22:40

John schreef:Het lijkt er een beetje op dat er wat beweging in de zaken komt.
Ex-Topman van SNS-bank Sjoerd van Keulen weg bij Holland Financial Centre
Bij onze charmante Eva Jinek, sprak Diederik Samson uit dat er getracht gaat worden de onterecht uitbetaalde bonussen terug te vorderen.
Goedkope symbool politiek, natuurlijk gaan ze dat niet kunnen terug vorderen, op basis waarvan?

Ehh Sjoerd.. je beslissing pakte achteraf niet goed uit, wil je de uitbetaalde bonussen waar je recht op had en hebt nu terug betalen?
Sjoerd, HAHAHAHAHA... ehh nee!

Moeten we nu mensen aankijken die gebruik maakten en maken van de mogelijkheden die voorhanden zijn of moeten we kijken naar de mensen die zorgde voor deze mogelijkheden?

Dan doel ik op het vervagen van de lijn tussen publiek en privaat belang.

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 04-02-2013 22:49

John schreef:On-topic.
De rekening ligt dus zoals altijd bij de werkende mens.
Door de staatssteun voor de SNS, de ABN-AMRO en de ING mogen/kunnen deze banken niet meer concurreren met hun spaarrentes en hypotheekrentes.
Dus is voor de spaarder en huiseigenaar geen of weinig keuze.
Bijkomend kost het de belastingbetaler nog extra, omdat daardoor de hypotheekrente-aftrek kunstmatig hoog blijft.
Kortom de winsten vloeien zoals altijd weer naar de banken, met hun bonuscultuur....:twisted:
B. Combée, directeur Consumentenbond: Er was natuurlijk heel veel ongenoegen en ook gewoon woede bij consumenten die eerst zien dat banken omvallen door een onverantwoord risicobeheer. Vervolgens moet de belastingbetaler die bank redden. En daarna betaalt de consument die een hypotheek afsluit er nog een keer voor door een veel te hoge hypotheekrente.
Hoe lang zal het duren voordat ook de Rabo komt aankloppen?
Voor hen is dit in ieder geval wel lekker, zij hoeven dus geen concurentieslag te voeren met de rest die inmiddels aan het staatsinfuus ligt of genationaliseerd is.
Maar meer en meer mensen komen in de problemen.

earthling
Berichten: 578
Lid geworden op: 07-12-2012 18:23

Bericht door earthling » 23-02-2013 08:57

Dat duurde niet lang dus :)
De Rabobank blijkt te beschikken over inventieve trucjes, schrijft ondernemer Erik de Vlieger. 'Ik doe een oproep aan minister Dijsselbloem om aan de bel te trekken voor het (weer) te laat is.'

Lees verder
Erik de Vlieger doet een interessant boekje open. Maar waar was het toezicht?

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 24-02-2013 16:32

Gisteren in het AD te lezen een interview met de IJslandse president Olafur Grimsson. Hij stelde dat Nederland en Europa beter de banken failliet hadden kunnen laten gaan, en de bankiers en de investeerders te laten bloeden voor de verliezen.
Nu moet het volk het gelag betalen voor het mismanagement.
Per slot van rekening laat je een telecombedrijf of een vliegtuigmaatschappij ook failliet gaan, en draaien de aandeelhouders op voor het verlies, en niet de bevolking.
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

Plaats reactie