Wie weet dat nog?

Nieuws uit Vlaardinger-Ambacht en de Babberspolder
John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 01-08-2013 22:16

Je moest eens weten hoe vaak ik als kind gespeeld heb op de boerderij van Piet Oosthoek!
Wat een gemis toen zijn boerderij moest verdwijnen.
Hij kwam toen te wonen in de Nachtegaallaan.
Ik kan me nog herinneren ooit met een vriend uit de Sportlaan samen Zwarte Piet gespeeld te hebben en Piet Oosthoek was de Sint. Dat was lachen!
Leeft hij nog? De laatste keer dat ik hem zag was in het museumpje aan de Kethelweg. Maar dat is al weer jaren geleden.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 01-08-2013 22:27

Ik kan me niet anders herinneren, dan dat wij als kinderen de Spoorwijk eigenlijk nooit bij die naam noemden, maar zoals John meldde: 'Achter de Hogendorplaan'.
Toen ik later terug kwam in Vlaardingen heette die wijk plotseling de Babberspolder.
Muwi is nieuw voor mij.
Rare naam trouwens.

John
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06-12-2012 21:41

Bericht door John » 01-08-2013 22:57

John van Rhijn schreef:Je moest eens weten hoe vaak ik als kind gespeeld heb op de boerderij van Piet Oosthoek!
Wat een gemis toen zijn boerderij moest verdwijnen.
Hij kwam toen te wonen in de Nachtegaallaan.
Ik kan me nog herinneren ooit met een vriend uit de Sportlaan samen Zwarte Piet gespeeld te hebben en Piet Oosthoek was de Sint. Dat was lachen!
Leeft hij nog? De laatste keer dat ik hem zag was in het museumpje aan de Kethelweg. Maar dat is al weer jaren geleden.
Piet Oosthoek overleed in 1994.

Bron: "Vlaardinger-Ambacht- Daar gebeurde 't!" van Jan Anderson
Praten zonder denken, is schieten zonder richten.

Gast

Bericht door Gast » 01-08-2013 23:51

Hallo OV-ers

We dwalen af van mijn vraag voor dat er werdt gebouwd ging worden , is er een

plek gekozen hoe hete dat stuk grond toen. :D

leonie
Berichten: 467
Lid geworden op: 07-12-2012 12:33

Bericht door leonie » 02-08-2013 00:20

Zouteveen? en ga ik nu door voor de koelvries combinatie :lol:

Ik heb een beetje gegoogled en kwam hier op uit,maar of dat het is that's the question. :lol:

PSVoorop
Berichten: 48
Lid geworden op: 16-12-2012 17:09

Bericht door PSVoorop » 02-08-2013 10:55

Dus Donald is op zoek naar iets anders. Ik weet dat de naam Babberspolder is afgeleid van de heilige st Barbara. Vroeger liep er een oude dijk van vanaf pakweg station oost tot de Kethelweg. Langs dit traject is later de van Hogendorplaan aangelegd. Het westelijke deel van de Bapperspolder is later ontgonnen dan het oostelijke deel. Ter hoogte van waar nu het lyceum staat stond vroeger de boerderij nieuwland, duidend op het westelijk deel wat later ontgonnen is. Door het oostelijke deel waar later dus de flatwijken zijn gebouwd liep een sloot met als naam Molensloot. Die lief zo'n beetje door waar later de Muwi 2 wijk, het deel dus waar nu het winkelcentrum wordt gebouwd.

Het onderstaande heb ik van internet gehaald.

"Twee belendende percelen hebben een naam: de Spiegel en de Waelcamp."

De hele tekst is terug te vinden op de site Geschiedenis Van Vlaardingen met een oude kaart.

Donald had het over 'een of andere oorlog'. De neiging is om het dan recent te zoeken maar misschien had dit dan te maken met de grote stadsbrand van 1574 toen Schiedammers in opdracht van Willem van Oranje de onverdedigbare stad Vlaardingen in brand staken om de stad voor de Spanjaarden onbruikbaar te maken waarbij de Vlaardingers richting Schiedam vluchtten en de toegang werd geweigerd en teruggedreven werden.

Misschien bedoeld Donald toch iets anders maar het is in ieder geval een leuk stukje geschiedenis die het weten waard is.

John van Rhijn
Berichten: 568
Lid geworden op: 03-03-2013 22:07

Bericht door John van Rhijn » 02-08-2013 11:40

Bedankt voor de informatie over Piet Oosthoek, John.
Donald kan ik niet verder helpen.
Het enige wat ik weet van die buurt tijdens de Tweede WO is, dat daar ergens veel palen in de grond waren geslagen door de Duitsers - nu ja, dat zullen ze wel hebben laten doen - zodat er geen vliegtuigen konden landen. Maar dat kan net zo goed ergens bij het VFC-terrein geweest zijn.
Mijn vader vertelde, dat het link was om die uit de grond te halen voor brandstof. Maar uit nood werd dat toch stiekem gedaan.
Zo werd ook de hele schutting verstookt tussen de achtertuinen van de Sportlaan en de Merellaan. In mijn vroege jeugd, direct na de oorlog, was daar nog maar een klein stukje van over.
Toch staat mij ergens bij, dat de wijk waar Donald het over heeft inderdaad een bepaalde naam had. Maar ja, aan wie kan ik dat nu nog vragen?

Gast

Bericht door Gast » 02-08-2013 12:41

Hallo John 2
-----------------------
Je schrijft dit

Toch staat mij ergens bij, dat de wijk waar Donald het over heeft inderdaad een bepaalde naam had.

Maar ja, aan wie kan ik dat nu nog vragen?
--------------------------------------------------------

Jij denkt in mijn richting er zal best nog iemand wezen die man waar ik

een heel gesprek mee had woonde in Vlaardingen Ambacht .

Die vertelde mij dat noemde ze .........wel geluisterd maar naam vergeten

beetje dom dus .

jouw gedachten inderdaad een bepaalde naam. :D

Plaats reactie

Terug naar “Ambacht en Babberspolder”